نگاه سوم- زمان برگزاری نخستین «شب کارگردانان سینمای ایران» از ۱۱اردیبهشت به ۱۶اردیبهشت تغییر یافت که بدین ترتیب این مراسم با ۵روز تاخیر برگزار خواهد شد. این تاخیر با هماهنگی مسوولان سینمایی کشور و به دلایل تقارن آن با دومین روز برپایی جشنواره فیلم کودک و نوجوان که امسال در همدان برگزار خواهد، اعمال شده است و دلیلش تلاش برای برگزاری شبی هر چه باشکوه‌تر با حضور تمامی کارگردانان ایرانی و مسوولان سینمایی کشور است.

بنابراین گزارش، کانون کارگردانان سینمای ایران مراسم شب کارگردانان را با هدف تبیین جایگاه کارگردانی در سینما و ارج نهادن به تلاش‌های جمعی فیلمسازان ایرانی در گذر سال‌های مختلف با حضور جمع گسترده کارگردانان، سینماگران و مدیران سینمایی کشور برگزار می‌کند.

این مراسم به عنوان نخستین شب کارگردانان سینمای ایران با تجلیل از فیلمسازان برگزیده نسل‌های مختلف کشور برپا می‌شود. علیرضا رئیسیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران، با اعلام این خبر، ذکر برنامه‌ها و جزئیات بیشتر را به قطعی شدن برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها موکول کرد.

مهدی کرم‌پور هم که کارگردانی مراسم شب کارگردانان را از سوی شورای مرکزی کانون کارگردانان بر عهده دارد، از پیش‌بینی برنامه‌ها و اهدای جوایز مختلف در این مراسم خبر داد و گفت: «به جهت اهمیت و اعتبار جایگاه فیلمسازان در سینمای ایران، برنامه‌های متفاوت از مراسم مشابه قبلی برای این گردهمایی بزرگ سینمایی در نظر گرفته شده که به تدریج با قطعی شدن آنها اعلام خواهد شد.»

همچنین در این گردهمایی جوایزی به رسم یادبود به تعدادی از کارگردانان ایرانی اهدا خواهد شد.

اسامی کارگردان‌های بسیاری برای تقدیر در این مراسم برده می‌شود ولی مسوولان برگزاری مراسم به هیچ‌وجه این نام‌ها را تایید نمی‌کنند و معرفی این کارگردانان را به روز مراسم موکول کرده‌اند.