برنامه‌های جشنواره فیلم کودک و نوجوان اعلام شد

نگاه سوم- نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان صبح روز گذشته برگزار شد. در آغاز این نشست رضا داد، در مورد روند آغاز کار جشنواره به شهر همدان گفت: «از شهریور ماه سال گذشته یک تیم حرفه‌ای به سرپرستی آقای زمردیان مشغول فعالیت شد و قابلیت‌های استان همدان را شناسایی کرد. مشکل عمده همدان برای میزبانی جشنواره کمبود تعداد سالن و کیفیت صدا، صندلی و کفپوش سینماها بود که با اقدامات انجام شده و تجهیز سالن‌ها، این مشکل مرتفع شد و مراسم افتتاحیه و اختتامیه در تالار ابن‌سینا همدان برگزار می‌شود».

وی درباره هزینه‌های صورت گرفته برای برپایی جشنواره در استان همدان گفت: یک‌میلیارد و نیم تومان صرف بازسازی سینما‌ها، ‌هتل‌ها و خرید تجهیزات نمایشی شده است و همچنین کلیه سالن‌های نمایش به دوربین‌های مدار بسته برای امنیت نمایش مجهز شده‌اند.

وی به تشریح فیلم‌های بخش‌های مختلف پرداخت و ادامه داد: امسال ۲۲۰ فیلم و ویدیو بلند، نیمه بلند و کوتاه (۱۳۶ اثر ایرانی و ۸۴ اثر خارجی) در ۱۵ بخش رقابتی و غیررقابتی به روی پرده می‌رود که از میان ۱۱۱ اثر در بخش‌های رقابتی و ۱۰۹ اثر در بخش‌های غیررقابتی به روی پرده می‌روند.

دبیر این جشنواره با اشاره به بخش بزرگداشت‌های جشنواره امسال اظهار داشت: این برنامه‌ها به خانم پوران درخشنده اختصاص یافته است که از پیشگامان سینمای کودک و نوجوان در کشور به شمار می‌رود و هم اکنون با گذشت حدود بیست سال از کارگردانی اولین فیلم سینمایی کودک و نوجوان، این کارگردان فکر می‌کنم فرصت مناسبی برای تقدیر از این فیلمساز است. همچنین این جشنواره این بخش از محمد میرکیانی نویسنده کودک و نوجوان به خاطر تلاش‌هایش در این حوزه تقدیر خواهد کرد.

رضاداد از رسول صدرعاملی، اسدا... اعلایی، پروانه معصومی، احمدرضا گرشاسبی، فرشته طائرپور و فریدون حسن‌پور به عنوان داوران ایرانی جشنواره نام برد و گفت: سانت نائیه دبیر جشنواره سینه کیید کشور هند، تاکاهیکو آکی یاما فیلمساز ژاپنی، مارگریتا قاسموفا کارگردان تاجیکی، خوزه ماریا لارا فرناندس تهیه‌کننده سینمای کودک اسپانیا، برویوژ داونی کویچ مشهور به بوردو انیماتور مشهور از کشور کرواسی هم داوران خارجی جشنواره کودک هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰داور کودک و نوجوان ایرانی شامل ۲۵نفر از همدان و ۲۵نفر از استان‌های دیگر فیلم‌های ایرانی جشنواره را داوری می‌کنند و ۱۵داور کودک و نوجوان ایرانی و خارجی آثار بخش بین‌الملل جشنواره را ارزیابی خواهند کرد.

رضاداد با بیان اینکه امسال ۳۳میهمان خارجی از ۱۵کشور جهان در جشنواره خواهیم داشت اظهار داشت: علاوه بر داوران، کاترین‌هافمن دبیر جشنواره کودک مونیخ، میکائیل مانیاتیس معاون اتحادیه شبکه‌های تلویزیونی اروپا، الکساندر میتا مدرس سینما از کشور روسیه وکرینا داونیگ برنامه ریز جشنواره فیلم لندن ازجمله میهمانان هستند.