خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که یک مهندس سابق بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای آمریکا به بردن کدهای نرم‌افزاری به ایران و استفاده از آنها برای دانلود جزییات اتاق‌های کنترل و راکتورهای این نیروگاه متهم شده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از اف.بی.آی گزارش داد هیچ نشانه‌ای از این که این کارمند نیروگاه، ارتباطات تروریستی داشته باشد وجود ندارد.

محمود ع. که در راکتور سه گانه‌ نیروگاه پالوورد در غرب فونیکس کار می‌کرد، در تاریخ ۹ آوریل در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس در حالی که از ایران آمده بود، دستگیر شد. به گفته فیلاگروس سیسفروس، وکیل وی این فرد ۴۹ ساله شهروند آمریکا است و انجام هرگونه اقدام خلافی را رد کرده است.

وی به یک فقره نقض تحریم تجاری که ‌آمریکایی‌ها را از صدور کالا و خدمات به ایران منع می‌کند متهم است و در صورت مجرم شناخته شدن به تحمل حبس تا ۲۱ ماه محکوم خواهد شد.

براساس اسناد دادگاه، این نرم‌افزار فقط برای آموزش کارکنان نیروگاه به کار می‌رود، اما به کاربران اجازه می‌دهد به جزییات اتاق‌های کنترل پالوورد و طرح کلی این نیروگاه دسترسی پیدا کنند. به ادعای مقامات آمریکایی، این نرم افزار در ماه اکتبر برای دانلود اطلاعات آموزشی در تهران و با استفاده از کد شناسایی یک کاربر پالوورد مورد استفاده قرار گرفته است. اف.بی.‌ای اما گفته است هیچ مدرکی که نشان دهد دسترسی به این نرم‌افزار با دولت ایران مرتبط است وجود ندارد.

دمورا مک کارلی، سخنگوی اف.بی.آی در فونیکس گفت: تحقیقات منجر به آن نشده است که باور کنیم این اطلاعات با هدف استفاده یک دولت خارجی یا تروریست‌ها برای حمله به ما مورد استفاده قرارگرفته باشد. مقامات شرکت «آریزونا پابلیک سرویس» گفتند که این نرم‌افزار خطر امنیتی ندارد، زیرا کنترل هیچ یک از سیستم‌های عملیاتی نیروگاه را شامل نمی‌شود. یک قاضی فدرال در فونیکس وی را از آزادی به قید ضمانت محروم کرد و مدعی شد که او بیشتر با ایران ارتباط دارد تا آمریکا و ممکن است به راحتی فرار کند. به گفته قاضی، این فرد ایرانی در تهران به دنیا آمده و در آنجا خانه و خانواده دارد. نیروگاه پالوورد در ۵۰مایلی غرب فونیکس واقع است و برق چهارمیلیون مصرف‌کننده را در آریزونا، نیومکزیکو‌، تگزاس و کالیفرنیا تامین می‌کند.