مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در عراق از دولت ترکیه خواسته است تا جمهوری اسلامی ایران را برای حضور در کنفرانس بین‌المللی شرم الشیخ درباره عراق متقاعد کند. به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه مصری الاهرام به نقل از یک نشریه چاپ ترکیه با بیان این خبر نوشت: دیوید ساتر فیلد مشاور کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در امورعراق از مقامهای ترک خواست تا ایرانی‌ها را برای شرکت در کنفرانس عراق که در شرم‌الشیخ برگزار می‌شود، متقاعد کنند، زیرا این موضوع به نفع خود ایرانی‌ها تمام می‌شود.

بنابراین گزارش طرف ترکیه‌ای، این مقام آمریکایی را به علت برگزار نشدن کنفرانس عراق در ترکیه مورد سرزنش قرارداد.

به نوشته مطبوعات ترکیه دیوید ساتر‌فیلد براین موضوع تاکید کرد که برگزاری کنفرانس عراق در شرم الشیخ خواست دولت عراق بود.

از سوی دیگر روزنامه الاهرام چاپ مصر نوشت: محمود عثمان از نمایندگان ائتلاف کردستان پارلمان عراق در جمع خبرنگاران دربغداد درباره مشارکت ایران در کنفرانس شرم الشیخ مدعی شد: تهران در مقابل شرکت در این کنفرانس خواستار آزادی دست‌کم ۳تن از دیپلمات‌های ربوده شده از مجموع ۵دیپلمات است که از سوی نظامیان آمریکایی دستگیر شدند.

به گفته این نماینده کرد پارلمان عراق، سرانجام آمریکایی‌ها که به نظر می‌رسد خواستار انجام مذاکره با ایران به ویژه درباره مسائل عراق هستند، دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی را آزاد می‌کنند.

میانجیگری ترکیه

یک هفته‌نامه ترک ادعا کرد که زمینه گفت‌وگوی مجدد ایران و اتحادیه اروپا در سفر منوچهر متکی به آنکارا فراهم شد.

به گزارش ایسنا، این هفته‌نامه افزود، دیپلماسی تلفنی میان عبدا... گل، وزیر امور‌خارجه ترکیه و خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نشست برنامه‌ریزی شده با هیات ایرانی منجر شد که قرار است ۲۵ آوریل در وین برگزار شود.

این هفته‌نامه ادعا کرد: متکی در سفر شش ساعته‌اش به ترکیه که سه‌شنبه گذشته انجام شد، به گل و اردوغان گفت که ایران دور جدیدی از مذاکرات درباره فعالیت‌های هسته‌ای با اتحادیه اروپا را خواستار است. گل عنوان کرد که ترکیه به دنبال کردن این مساله از طریق دیپلماسی تمایل دارد. گل همان روز با سولانا تماس گرفت و پیام متکی را منتقل کرد. سولانا روز پنج‌شنبه با پاسخ مثبت به پیام ایران با گل تماس گرفت.

مذاکره بوش با فرماندار استرالیا

جورج بوش و جان هاوارد تلفنی درباره ایران مذاکره کردند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از گوردون جاندروئه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید خبر داد: جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا با جان هاوارد، فرماندار استرالیا در تماسی تلفنی که طیف گسترده‌ای از مسائل جهانی و منطقه‌ای را پوشش داد، مذاکره کردند.

وی گفت که دو طرف درباره عراق، افغانستان، کره شمالی و ایران گفت‌وگو و بر خوش‌بینی‌شان مبنی بر اینکه جامعه بین‌المللی بتواند این مسائل را با حفظ اتحاد در هدف حل کند، تاکید کردند.

اتهامات غیرمنصفانه آمریکا

احمد چلبی اتهامات آمریکا علیه ایران را غیرمنصفانه و غیرواقعی دانست.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه الحیات، چاپ لندن، احمد چلبی، معاون نخست وزیر سابق عراق و رییس هیات بعث‌زدایی عراق، اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر برهم‌زدن ثبات و امنیت عراق را غیرواقعی و غیرمنصفانه دانست و آمریکایی‌ها را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز علیه ایرانی‌ها از جمله بازداشت غیرقانونی کارکنان سفارت ایران در بغداد در حمله به دفتر کنسولگری ایران در اربیل متهم کرد.

وی همچنین از دولت عراق خواست تا تحقیقات در خصوص ربوده شدن جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران توسط نیروهای عراقی را آغاز کند.