اهدای جایزه شهید آوینی به برترین مستندهای سال

نگاه‌‌سوم- برنامه اهدای جوایز شهید آوینی ویژه برترین مستندهای سال ایران شنبه شب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسوولان و مدیران فرهنگی، نمایندگان مجلس، سینماگران و اصحاب رسانه‌ها در تالار وحدت برگزار شد. محمد حسین صفار هرندی در این مراسم گفت: شهید آوینی سینما را همان اندازه که درد دین داشت می‌شناخت و باورش بر این بود که سینما به عنوان یک وسیله و ابزار مناسب برای القای پیام بلند انسانی کاربرد دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد در سخنانی به مشابهت‌های شهید آوینی و شهید مطهری پرداخت و ادامه داد: شهید مطهری یک نظریه‌پرداز در حوزه معرفت دینی بود و به عمق مسائل توجه داشت. شهید آوینی هم یک مشرب فرهنگی و علمی را در جامعه خود مورد نقد و بررسی قرار داد. با جریان شبه روشنفکری به‌رغم اینکه خودش روشنفکر بود مبارزه می‌کرد و در عین حال یک نقاد سینمایی بود و بیش از ۱۰۰فیلم را مورد نقد و بررسی قرار داد.مهندس محمدرضا جعفری جلوه، معاون امور سینمایی وزیر ارشاد، هم در بخشی از مراسم، گفت: هنر و هنرمندی نیازمند فضا و فرصت است برای پرواز و پر کشیدن آیین پاسداشت چنین فرصتی است برای سینمای مستند و حتی برای کلیت سینمای ایران پاسداشت شهید آوینی و برگزاری چنین مراسمی فرصتی است برای یادآوری مسوولیت‌هایی که بر عهده من و شما است.

بخش اهدای جایزه در سه بخش برگزار شد. هیات داروان شهید آوینی شامل مجید مجیدی، کیومرث پور احمد، عزیرا...حمیدنژا، مرتضی سرهنگی، مرتضی رزاق کریمی، مهری همایونفر و اکبر نبوی بودند.بهترین فیلم رده اول: لوح افتخار، نشان زرین، جایزه بزرگ شهید آوینی و ۳۰سکه به جواد فردآبادی برای «دست سیاه، نان سفید» و منوچهر طیاب برای «دریای پارس».بهترین فیلم‌های رده دوم به محمود رحمانی برای «مدار صفردرجه» و مسعود بخشی برای «تهران انار ندارد». بهترین فیلم‌ها در رده سوم به وحید چاووشی برای «سقف آسمان»، عباس امینی برای «طعم خورشید» پریوش نظریه برای «نزدیک‌‌تر از نفس».

به حسن نقاشی برای «مشی‌و مشیانه» و وحید موساییان برای «سرزمین گمشده» در بخش بهترین تحقیق جوایزی اهدا شد.

انجمن مستندسازان ایران به داوری محمدرضا اصلانی، منوچهر مشیری و ناهید رضایی فیلم فرحناز شریفی برای «ایران در اعلان» را انتخاب کردند. محمد آفریده مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی لوح افتخار خود را از انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران دریافت کرد. انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران منوچهر طیاب را برای «دریای پارس» انتخاب کردند. دفتر امور زنان و خانواده صدا و سیما به داوری عصمت شاکری، صدیقه ایزددوست و مرضیه کریمان «سقف آسمان» وحید چاووشی را انتخاب کردند. همچنین در این مراسم از خانواده یازده شهید هم‌رزم آوینی نیز تقدیر شد و بعد از نمایش فیلم کوتاه از شهید آوینی نشان زرین و لوح یادبود به خانواده مرحوم رسول ملاقلی‌پور و خانواده شهید مرتضی آوینی تقدیم شد. در ادامه این مراسم مریم امینی، همسر شهید آوینی پس از دریافت هدایا گفت: احساس افتخار و شرمندگی به خاطر محبت شما دارم. وی از خصلت‌های شهید آوینی یاد کرد و گفت: ایشان حریم سیاست را از حریم هنر دور می‌دانست و من نیز امیدوارم نگاه حاکم بر این مراسم در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. همچنین در پایان این مراسم گروه چهل دف به رهبری فرشید غریب‌نژاد به اجرا پرداخت.