شورای نگهبان اصلاحیه قانون انتخابات مجلس را تایید کرد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران از تایید طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که قبلا نیز به دلیل ایراداتی به مجلس عودت شده بود، خبر داد. شورای نگهبان پیش از این، چهار ایراد به مصوبه مجلس گرفته بود که نمایندگان مجلس هفته پیش، این ایرادات را برطرف کردند. بر اساس تبصره ماده ۴ این مصوبه، وزارت کشور موظف است ظرف مدت شش ماه از زمان تصویب این قانون نسبت به نوین‌سازی شیوه‌های اخذ رای و شمارش آرا برای دقت، سلامت و نظارت بهتر در اخذ، شمارش و اعلام نتایج و نیز استانداردسازی صندوق‌های اخذ رای در حدود اعتبارات مصوب، پس از تایید شورای نگهبان اقدام کند.

یکی دیگر از ایرادات شورای نگهبان به اصلاح تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که بر اساس آن نمایندگان مجلس تصویب کرده بودند «کسانی که سابقه نمایندگی دارند از شرط داشتن مدرک فوق لیسانس بعلاوه پنج سال سابقه اجرایی مستثنی هستند.» شورای نگهبان این تبصره را «تبعیض ناروا و مغایر با بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی» ارزیابی کرده بود که نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان آن را اصلاح کردند.

بر اساس اصلاحیه نمایندگان مجلس که به تایید شورای نگهبان رسید، هر دوره نمایندگی مجلس معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود. که نمایندگان فقط برای شرکت در انتخابات از آن می‌توانند استفاده کنند نه در تبلیغات انتخاباتی.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون قبلی، نامزدهای مجلس باید ۲ ماه قبل از ثبت نام انتخابات از سمت خود استعفا دهند، گفت: طبق مصوبه جدید که هنوز وارد مراحل اجرایی نشده است زمان استعفا قبل از ثبت نام به ۶ ماه افزایش می یابد. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه گفته می‌شود، دولت لایحه جدیدی را در این باره قرار است به مجلس ارسال کند، یادآور شد: با توجه به اینکه اصلاح قانون انتخابات از قوانین عادی است؛ بنابراین تعیین سقف ۲ یا ۶ ماه قبل از ثبت نام، اشکال قانون اساسی ندارد. کدخدایی بیان داشت: در صورت اعمال قانون قبلی که استعفا را ۲ ماه قبل از ثبت نام برای انتخابات لازم می‌کند عمل شود، شورای نگهبان ۴ ماه دیگر اقدامات خود را برای انتخابات مجلس هشتم آغاز خواهد کرد اما در صورت اجرایی شدن قانون جدید، از ماه آینده شورای نگهبان به طور مستقیم وارد پروسه انتخابات می‌شود و اقدامات خود را شروع خواهد کرد. از کدخدایی در خصوص لایحه بودجه ۸۶ و اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر نرخ بنزین سوال شد که وی در پاسخ بیان داشت: طبق قانون، مجلس تا اول خرداد ماه می‌تواند نسبت به نرخ بنزین نظر جدید خود را اعلام کند؛ وگرنه دولت می‌تواند در این باره لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند.