هیات وزیران اساسنامه سه شرکت فعال در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، تولید سوخت هسته‌ای و پسماند صنعت هسته‌ای را تصویب کرد. به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، هیات دولت در جلسه فروردین ماه خود اساسنامه «شرکت فرآوری اورانیوم و تولید سوخت هسته‌ای ایران»، «شرکت غنی‌سازی اورانیوم ایران» و «شرکت پسمانداری صنعت هسته‌ای ایران» را تصویب کرد. این سه شرکت که بررسی و تصویب اساسنامه آنها بنا بر پیشنهاد مشترک سازمان انرژی اتمی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در دستور کار هیات وزیران قرار گرفت، برای تحقق برنامه‌های شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران، وابسته به سازمان انرژی اتمی فعالیت خواهند کرد.

این شرکت‌ها در قالب شرکت سهامی خاص با سرمایه یک میلیارد ریال برای مدت نامحدود تاسیس شده‌اند و ضمن داشتن استقلال مالی و اداره شدن طبق اساسنامه‌شان، مشمول تمام ضوابط و مقررات مطروحه در قوانین ذی‌ربط هستند. تاسیس این سه شرکت به تایید شورای نگهبان قانون اساسی نیز رسیده است.

هدف از تشکیل شرکت پسمانداری صنعت هسته‌ای ایران، انجام فعالیت‌های اجرایی، عملیاتی و کارگزاری برای تحقق برنامه‌های شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران در زمینه مدیریت پسماندهای پرتوزا و چشمه‌های بسته مصرف شده حاصل از صنعت هسته‌ای و سایر صنایع کشور، طراحی، ساخت، نصب، بهره‌برداری و از کاراندازی تاسیسات و تجهیزات لازم جهت مدیریت پسماندهای پرتوزا در سطح کشور، در تمامی مراحل جمع‌آوری، انتقال، آمایش، نگهداری و دفن و همچنین واردات، صادرات، خرید و فروش تجهیزات و صدور خدمات و سایر موارد مرتبط است.

شرکت فرآوری اورانیوم و تولید سوخت هسته‌ای ایران با هدف انجام فعالیت‌های اجرایی، ‌عملیاتی و کارگزاری برای تحقق برنامه‌های شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران در زمینه تبدیلات اورانیوم، تولید مجموعه‌‌های سوخت هسته‌ای در کشور، طراحی، ‌ساخت، ‌نصب، راه‌اندازی، ‌بهره برداری و از کاراندازی تاسیسات، ‌تجهیزات و کارخانه‌های تبدیلات اورانیوم،‌ تولید مجموعه‌های سوخت و صنایع تکمیلی و همچنین واردات، ‌صادرات، خرید و فروش تبدیلات اورانیوم و مواد جانبی، مجموعه‌های سوخت،‌ تجهیزات، صدور خدمات و سایر موارد مرتبط تاسیس شده است.

همچنین بر اساس اساسنامه شرکت غنی‌سازی اورانیوم ایران، هدف از تشکیل آن را انجام فعالیت‌های اجرایی، عملیاتی و کارگزاری در جهت تحقق برنامه‌های شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم و مواد جانبی و صنایع تکمیلی و همچنین واردات و صادرات،‌ خرید و فروش ترکیبات اورانیومی و مواد جانبی غنی‌سازی شده و تجهیزات و سایر موارد مرتبط تعیین کرده است.