دنیای‌اقتصاد- پس از سخنگوی دولت که هفته گذشته از نامشخص بودن زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین در هیات‌دولت خبر داده بود، دیروز معاون وزیر نفت نیز از نهایی نشدن بحث سهمیه‌بندی در دولت خبر داد. اظهارات سخنگوی دولت با واکنش و تذکر حدادعادل روبه‌رو شد که صراحت مصوبه مجلس را به وی یادآوری کرد.

معاون وزیر نفت ایران‌:
سهمیه‌بندی بنزین هنوز در دولت نهایی نشده است
محمد‌رضا نعمت‌زاده، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت‌: طرح سهمیه‌بندی بنزین هنوز در دولت نهایی نشده است و هرگاه از سوی دولت اعلام شود، هموطنان از میزان آن مطلع خواهند شد.
نعمت‌زاده در حاشیه چهارمین روز برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت‌، گاز و پتروشیمی در خصوص عرضه دو نرخی بنزین در کشور اظهار داشت‌: تا جایی که اطلاع دارم، دولت در نظر دارد بنزین با یک نرخ عرضه شود و در نهایت این امر منوط به تصویب دولت است و هرتصمیم که در این مورد اتخاذ شود‌، سیستم کارت‌هوشمند آماده جوابگویی است.
وی درخصوص نگرانی شایع شده در جامعه مبنی بر اینکه اگر کسی کارت دریافت نکرده باشد‌، در زمان سهمیه‌بندی بنزین را با قیمت آزاد دریافت خواهد کرد، گفت: طرحی در دولت در دست تهیه است که جزئیات این موارد در آن مشخص خواهد شد. به هر صورت اگر کسی کارت سوخت دریافت نکرده باشد، سهمیه بنزین آن محفوظ خواهد بود. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه طرح سهمیه بندی بنزین براساس مصوبه مجلس حداکثر از اول خرداد‌ماه ۸۶ اجرا می‌شود، میزان فعلی تولید بنزین کشور را ۴۴میلیون و ۵۰۰هزار لیتر در روز اعلام کرد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفی ایران میزان مصرف بنزین در کشور در سال جاری را در صورت اعمال نشدن طرح سهمیه‌بندی، ۸۱میلیون لیتر در روز پیش‌بینی کرد و گفت‌: اگر طرح سهمیه‌بندی بنزین انجام شود، مصرف به رقمی که دولت تصویب کند باز می‌گردد که حدود ۶۰میلیون لیتر در روز خواهد شد. به‌گفته وی‌، تاکنون ۶میلیون و ۴۰۰هزار کارت‌هوشمند سوخت پاکت‌گذاری شده و تحویل پست شده است. همچنین ۷میلیون و ۹۰۰هزار کارت‌هوشمند سوخت تاکنون صادر و شخصی‌سازی شده است. وی با اشاره به اینکه تحویل کارت هوشمند سوخت در روزهای آینده‌از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد، از هموطنان درخواست کرد که پیگیر دریافت کارت‌هوشمند سوخت خود باشند. نعمت‌زاده از ارائه لایحه قیمت گازوئیل ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت‌: بحث این لایحه نیز مطرح است‌. میانگین واردات گازوئیل کشور سال گذشته ۴میلیون لیتر در روز بود و این رقم برای سال‌جاری با بهره‌برداری از چند نیروگاه جدید ۱۰ تا ۱۱میلیون لیتر در روز پیش‌بینی می‌شود. میزان اعتبار تخصیص‌یافته برای واردات گازوئیل در سال‌جاری یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار است.