نگاه‌‌سوم- نشست خبری دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام صبح روز گذشته با حضور حبیب‌ا... صادقی، محبوبه پلنگی و مهدی مهدویان در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. در ابتدای این نشست دبیر دوسالانه پوستر جهان اسلام درباره برگزاری دومین دوره این رویداد هنری گفت: اولین دوره برگزاری این دوسالانه نقطه عطف کارنامه فرهنگستان هنر بود. این موضوع در نوع خود یکی از مناسبات جدی است که در ادامه کارهای فرهنگی در کشور شکل گرفته و به گونه‌ای می‌توان از آن به عنوان یکی از برنامه‌های جدی و تاثیرگذار پس از انقلاب نام برد. در همین راستا کتاب آثار اولین دو سالانه پوستر جهان اسلام برای آشنایی بیشتر با این هنر به زودی منتشر خواهد شد.

صادقی درباره برگزاری دوسالانه گرافیک ایران نیز گفت: ما در چند ماه آینده در آستانه برگزاری دوسالانه گرافیک جهان اسلام قرار خواهیم گرفت و امیدواریم این دوسالانه نیز به همت فرهنگستان هنر با یاری همکاران در انجمن طراحان گرافیک ایران با رشد چشمگیری در این حوزه مواجه شود.

صادقی با بیان اینکه این دوسالانه در سوم اردیبهشت افتتاح خواهد شد، اظهار داشت: ظرف شش ماه اول سال، با برگزاری پوستر جهان اسلام توسط فرهنگستان هنر و دوسالانه گرافیک با محور هنرهای تجسمی و همکاری انجمن طراحان صنفی گرافیک، رشد طراحی گرافیک ایران را شاهد خواهیم بود.‌ اکنون پوستر جهان اسلام کانون توجه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است. در ادامه این نشست مهدی مهدیان، مسوول اجرایی دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام با ارائه‌ گزارشی اعلام کرد: ۷۴۱ طراح در این دوسالانه شرکت کرده‌اند که از میان آنها ۶۳۷ طراح از ایران و ۱۱۴ طراح از کشورهای دیگر شرکت کرده‌اند. به گفته او، تعداد آثار ارسالی ۲۰۲۴ پوستر بوده که تعداد ۱۶۶۹ پوستر مربوط به طراحان ایرانی و ۳۵۵ پوستر متعلق به طراحان بین‌المللی است. همچنین آثار منتخب ۴۰۰ اثر بوده است که جهت نمایش در نمایشگاه پوستر جهان اسلام ارائه می‌شوند.

مهدیان اضافه کرد: ۲۱۰ پوستر مربوط به پیامبر اعظم (ص)، ۱۱۹۴ پوستر فرهنگی و اجتماعی، ۳۸۰ اثر با موضوع فلسطین و ۲۴۰ پوستر با موضوع نام‌آوران جهان اسلام به دبیرخانه این دوسالانه ارسال شده است.

از جمله کشورهای شرکت‌کننده در این دوسالانه کشورهای دانمارک، ژاپن، لهستان، ایتالیا، آلمان، آمریکا، ‌ترکیه، استرالیا، فنلاند، فرانسه، بریتانی، هلند، سنگاپور، مالزی، کره و... .هستند.

او درباره داوری جداگانه هر بخش اظهار کرد: هیات داوران آثار را انتخاب کرده‌اند و هر بخش به‌طور جداگانه جوایزی را دریافت می‌کنند، ولی هنوز داوری نهایی صورت نگرفته است. هیات داوران منتخبی از هیات انتخاب و سه داور خارجی هستند.

دبیر نمایشگاه دوسالانه پوستر جهان اسلام اضافه کرد: ما چند نمایشگاه پوستر جهان اسلام چندین نمایشگاه را در فرانسه و مراکش برگزار کردیم و برگزاری نمایشگاه در الجزایر، تونس، هند در دستور کار است. درصددیم پس از داوری نهایی آثار ماه آینده در پنج کشور جهان اسلام و دو کشور اروپایی از جمله آلمان و فرانسه منتخبی از آثار را به‌نمایش بگذاریم.