فعالیت‌های اقتصادی در روسیه خطرناک تر می‌شود

مترجم: شادی آذری

حسابرسی سابق شرکت یوکاس، با اتهامات جدیدی در قالب یک پرونده سیاسی مواجه است. روز نهم ماه مارس پلیس روسیه بدون هیچ هشداری به ناگهان به ساختمان یک اداری در مسکو هجوم آورد و جعبه‌هایی پر از مدارک و پرونده‌ها را با خود برد.

چنین صحنه‌هایی سه سال پیش عادی بود یعنی همان زمانی که مقامات در حال بررسی پرونده غول نفتی این کشور یعنی یوکاس و مدیر آن میخاییل خودروفسکی به خاطر تقلب در پرداخت مالیات بودند، اما این بار هدف یک شرکت روسی نبود.

بلکه هدف شعبه یک شرکت بزرگ حسابرسی به نام پرایس واترهاوس کوپرز (PWC) واقع در مسکو بود.

حمله به دفتر این شرکت، تازه‌ترین گواه برای دشواری قوانین در فضای کسب‌وکار روسیه بود.

این رویداد چهار ماه پس از آن اتفاق افتاد که دادگاهی در مسکو رای خود را برای این شرکت حسابرسی مبنی‌بر پرداخت ۱۵میلیون دلار مالیات و جریمه به خاطر تقلب در پرداخت مالیات در سال ۲۰۰۲ صادر کرد. پلیس هم‌اکنون مشغول بررسی این موضوع است که آیا اتهامات وارده صحت دارد یا خیر. در صورت اثبات این اتهامات شرکای این شرکت هم ممکن است با محکومیت زندان مواجه شوند.

در پرونده دیگری یک دادگاه محلی که در تاریخ بیستم ماه مارس برگزار شد، این شرکت حسابرسی را محکوم کرده است که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ حساب‌هایی ساختگی برای شرکت یوکاس به وجود آورده است.

(یوکاس متهم است که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ از مالیاتی بالغ‌بر ۲۷میلیارد دلار فرار کرده بود. خودروفسکی در‌حال‌حاضر در حال سپری کردن دوران زندان خود است).

این دادگاه محلی شرکت حسابرسی پرایس واترهاوس را به «مشارکت در برنامه‌های غیرقانونی فرار از مالیات» یوکاس متهم کرد و این شرکت محکوم به پرداخت جریمه‌ای بالغ‌بر ۶۴۵هزار دلار شد. اما این شرکت مشارکت در هرگونه تخلفی را رد کرد. مایکل کوبنا، شریک مدیریتی پرایس واترهاوس در مسکو می‌گوید:‌ «ما معتقدیم که بهترین اصول را در کار تخصصی خود به کار گرفتیم و در آن زمان قضاوت‌های معقولانه‌ای به خرج داده‌ایم.»

هم‌اکنون این شرکت منتظر تصمیمی است که قرار است در ماه مه برای مجوز مجدد حسابرسی اش صادر شود.

آیا همه این جریانات شروع یک فروپاشی سراسری است؟ شاید نه. راجر مونینگز، مدیرعامل شرکت کی‌پی‌ام‌جی در روسیه می‌گوید: «ما این وضعیت را بخشی از فرآیند کسب و کار در این کشور تلقی می‌کنیم». اغلب ناظران، مشکلات شرکت پرایس واتر هاوس کوپرز را به فعالیت‌هایش در رابطه با شرکت یوکاس نسبت می‌دهند. چون پرونده‌ای که دولت روسیه علیه این شرکت نفتی تشکیل داد، توجه جهانی را به خود معطوف ساخت و حتی بسیاری از تحلیلگران آن را پرونده‌ای سیاسی دانستند زیرا کرملین تاثیر و نفوذ خود رو فسکی را یک تهدید محسوب می‌کرد.

اتهامات وارده بر پرایس واترهاوس کوپرز، همزمان شد با آخرین مرحله تکه‌تکه شدن یوکاس.

آخرین دارایی‌های این شرکت هم اکنون در مزایده‌ها در حال فروش است. اما در ماه فوریه بازپرسان اتهامات جدید را علیه مدیران سابق یوکاس مطرح کردند.

آگوان میکاییلیان، معاون مدیرکل شرکت حسابداری فاین اکسپرتایز، می‌گوید: «باید به این مساله به عنوان یک پرونده مجزا نگاه شود و نه بهانه‌ای برای حمله به کل بازار حسابرسی کشور».

اما هنوز حسابرسان و وکلا در مورد عواقب تلاش‌های جدید دولت برای سخت کردن نظارت مالی نگرانند.

آنها شکایت دارند که مقامات مالیاتی روسیه بدون هیچ پایه و اساس قانونی به طور روزافزونی خواستار کسب اطلاعات گوناگون از شرکت‌های طرف خود هستند.

همچنین حسابرسان نسبت به لایحه‌ای جدید که قرار است به تصویب رسد احساس نگرانی می‌کنند.

براساس این لایحه، حسابرسان موظفند آن دسته از فعالیت‌های مشتریان بخش بانکی خود را که به صورت بالقوه مشکوک به نظر می‌رسد به بانک مرکزی گزارش دهند.

جولیا املیانووا، یکی از سهامداران شرکت حسابرسی روسی بی‌کی‌آر- اینترکام- آودیت می‌گوید: «به نظر من با چنین قانونی سایر ارگان‌های دولتی می‌خواهند ما را مجبور کنند که کار آنها را برایشان انجام دهیم.»

مشکل دیگر ماهیت متغیر قوانین روسیه است.

در زمان حسابرسی شرکت‌های پرایس واترهاوس‌کوپرز و یوکاس، استفاده از برنامه‌هایی برای حداقل‌سازی مالیات‌ها در روسیه بسیار شایع و رایج و قانون مربوط به آن هم بسیار مبهم و گنگ بود.

اما بعد در دادگاه چنین برنامه‌هایی غیرقانونی و چالش‌برانگیز خوانده شد.همین مساله موجب شد انتقادات شدیدی در مورد اجرای گزینشی قوانین در روسیه مطرح شود.

حتی وزیر بازرگانی آمریکا، کارلوس گوتیرز، در دیدار اخیری که از مسکو داشت، خواستار برخوردی منصفانه با شرکت پرایس واترهاوس‌کوپرز شد.

واقعیت این است که برای فعالیت‌های این شرکت فضای چندان راحتی وجود نخواهد داشت.

اما اگر مجوز شرکت تجدید شود، این شرکت باید به کار خود ادامه دهد. شرکت پرایس واترهاوس کوپرز، حسابرس شماره یک روسیه است و ۲۰۰۰ مشتری دارد.درآمدهای این شرکت پارسال ۱۶درصد افزایش یافت و به ۲۱۵میلیون دلار رسید.

کوبنا از شرکت پرایس واترهاوس‌کوپرز می‌گوید: «فعالیت ما همچنان به طرز اعجاب‌آ‌وری موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

منبع:بیزینس ویک