وزیر امور خارجه ایران سه شنبه شب در دمشق گفت که مساله شرکت ایران در اجلاس آتی همسایگان عراق، «در دست بررسی» است. کنفرانس بین‌المللی ویژه عراق، با شرکت کشورهای همجوار و اعضای دائم شورای امنیت، ۱۴ اردیبهشت در «شرم الشیخ» مصر برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، متکی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران تصریح کرد: «این مساله را در دست بررسی داریم و هنوز زمان داریم».

وزیر خارجه ایران همچنین متذکر شد که برای گفت‌وگو با همتای سوری خود درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه مساله عراق، به سوریه سفر کرده است.

متکی اظهار داشت: تهران و دمشق به طور مستمر پیرامون راه‌های ارتقای روابط دو جانبه و تحولات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو می‌کنند».

منوچهر متکی پس از ترک آنکارا وارد دمشق شد و در فرودگاه مورد استقبال «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگاران با ولید المعلم همتای سوری خود، درباره تحولات بحرانی عراق رایزنی کرد.

متکی و المعلم، دیگر رخدادهای منطقه‌ای به ویژه مسائل مربوط به لبنان و فلسطین را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه ایران در این ملاقات، ابراز امیدواری کرد که همسایگان عراق همانند گذشته به ایجاد ثبات و آرامش در این کشور یاری رسانند.

متکی پس از گفت‌وگو با المعلم به خبرنگاران گفت: مصوبات بین‌المللی کارشناسان ارشد در بغداد به شکلی که در آنجا تصویب شده مورد تایید است.

ایران بیاید

وزیر امورخارجه عراق با تاکید بر اهمیت مشارکت ایران در اجلاس بین‌المللی عراق در مصر گفت: تهران نقش‌محوری و اساسی در مسائل منطقه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط، هوشیار زیباری، در نشستی که با حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق داشت، بر ضرورت مشارکت همه طرف‌های ذی‌ربط (از جمله ایران) در اجلاس بین‌المللی شرم‌ الشیخ تاکید کرد.وزیر امور خارجه عراق در دیدار خود با کاظمی قمی گفت: شرکت کردن ایران در این اجلاس به دلیل نقش اساسی و محوری که در منطقه دارد، بسیار مهم است.زیباری افزود: عراق به پاسخ مثبت ایران برای شرکت در این اجلاس امیدوار است.