جایزه پولیترز برگزیدگانش را شناخت

نگاه سوم- جایزه معتبر پولیترز که هرساله با نظارت دانشگاه کلمبیا برگزار می‌شود، برگزیدگان خود را معرفی کرد. عکس برگزیده جایزه پولیترز

بنابراین گزارش، کورمک مک‌کارتی، نویسنده آمریکایی توانست در رشته ادبیات داستانی جایزه پولیترز را از آن خود کند. این نویسنده که سبک نوشتنش به ویلیام فاکنر تشبیه شده است، این جایزه ۱۰هزار دلاری را برای دهمین اثر خود با عنوان «جاده» که درباره تقلای پدر و پسری در دنیای پس از دورانی خشونت‌بار است، از آن خود کرد. در رشته موسیقی هم ارنت کولمن، ساکسیفونیست سبک جاز، برنده پولیتزر شده است. در بخش رونامه‌نگاری، روزنامه وال‌استریت ژورنال دو جایزه از آن خود کرد که یکی از آنها به خاطر پوشش مسائل چین بود.

مقالاتی از نیویورک دیلی نیوز به خاطر انتشار گزارش‌هایی از کارگران خرابه‌های مرکز تجارت جهانی که دچار مشکلات سلامتی شده‌اند نیز جایزه پولیتزر دریافت کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز جایزه بهترین عکس را از آن‌ خود کرد. در بخش دراما، نمایشنامه «لانه خرگوش»، از دیوید لیندسی آبیر به رغم آنکه نامش در فهرست نهایی قرار نداشت، جایزه گرفت. جایزه پولیتزر شعر نیز به ناتاشا ترثوی به خاطر کتاب «نگهبان محلی» تعلق گرفت و در زمینه ادبیات غیرداستانی نیز لورنس رایت به خاطر کتاب «برج سرفراز» که تحقیقی در مورد حوادث تروریستی یازده سپتامبر است جایزه را دریافت کرد. ری برادبری،‌ نویسنده سرشناس آثار علمی تخیلی و جان کولترانه، موزیسین جاز نیز جوایز ویژه‌ای دریافت کرده‌اند. جایزه پولیتزر در سال ۱۹۱۷ پس از مرگ ژوزف پولیتزر ناشر و روزنامه‌نگار آمریکایی تاسیس شد و مبلغ جایزه از سود حاصل از سرمایه ۲میلیون دلاری این شخص که هم‌اکنون در اختیار دانشگاه کلمبیا است، تامین می‌شود.