دنیای اقتصاد - آناتولی خبرگزاری رسمی ترکیه از سفر غیرمنتظره «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه به آنکارا برای دیدار با «عبدا... گل» همتای ترک خود خبر داد. این خبرگزاری گزارش داد: برنامه‌ریزی این دیدار عصر دوشنبه به طور ناگهانی صورت گرفته و متکی بدون مشخص کردن برنامه کاری خود در این سفر، خواستار عزیمت به آنکارا شده است.

خبرگزاری سیهان ترکیه نیز در خبری تحت عنوان «سفر غافلگیرکننده متکی به ترکیه» گزارش داد: انتظار می‌رود وزرای خارجه ایران و ترکیه، در موضوع مسائل منطقه‌ای از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کنند. این خبرگزاری می‌افزاید مقامات وزارت خارجه ترکیه پیش‌بینی کردند ۵دیپلمات ایرانی دستگیر شده در عراق توسط نیروهای آمریکایی، از جمله موضوعات مورد مذاکره در سفر متکی باشد. این مقامات می‌افزایند ممکن است ایران خواستار میانجی‌گری ترکیه در این مساله شود.

شبکه تلویزیونی «ان.تی.وی» ترکیه نیز در بخش اخبار نیمروزی خود گزارش داد رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه برای دیدار با «منوچهر متکی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، اجلاس هیات وزیران را لغو کرد.

این شبکه تلویزیونی در گزارش خود اعلام کرد: «در پی ورود غیرمنتظره متکی به آنکارا و دیدارش با عبدا... گل وزیر امور خارجه ترکیه، اردوغان نیز برای دیدار با متکی برنامه از قبل تعیین شده خود را تغییر داد».

متکی مقارن ظهر سه‌شنبه با عبدا... گل دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیران امور خارجه ایران و ترکیه اظهار نظری در مورد مضمون و موضوع‌های مورد گفت‌وگویشان نکردند.

متکی در دمشق

در حالی که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران از برنامه متکی برای سفر به دمشق پس از آنکارا خبر می‌دهد، خبرگزاری فارس به نقل از یک «منبع آگاه» اعلام کرد وی پیش از ورود به ترکیه برای مذاکراتی غیررسمی به سوریه رفته بود.

این خبرگزاری به نقل از منبع آگاه گزارش داد:‌ متکی در اقامت خود در دمشق که دو ساعت به طول انجامید به همراه «محمدحسن اختری» سفیر ایران در سوریه با «ولید المعلم» وزیر خارجه این کشور به طور غیررسمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سفر متکی به سوریه و ترکیه با موضوع ربوده‌شدن «علیرضا عسگری» معاون سابق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بهمن‌ماه گذشته در شهر استانبول بی‌ارتباط نیست.

تا زمان تکمیل و درج این خبر در روزنامه، اطلاع دقیق دیگری از سفر وزیر امور خارجه کشورمان و اینکه دمشق مقصد اول او در این سفر بود، یا مقصد دوم به دست نیامد. همچنین خبری حاکی از اهداف و موارد مورد مذاکره در سفر غیرمنتظره و فوری متکی به دو کشور ترکیه و سوریه منتشر نشد.