شورای حکام امانتدار نبود

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا بازرسان آژانس که اخیرا از سایت نطنز بازدید کرده‌اند، اجازه انتشار اطلاعات مربوط به تزریق گاز به آخرین دستگاه‌های سانتریفیوژ نصب شده در نطنز و تعداد آن‌ها را دارند، با بیان این‌ که بازرسان شب یک‌شنبه تهران را ترک کردند، گفت: به طور طبیعی و براساس قوانین آژانس این کار خلاف قانون است. البته یکی از بی‌وفایی‌های شورای حکام درباره ایران عدم امانت داریش درباره اطلاعات مربوط به ایران است. این مساله به راحتی قابل اثبات است؛ چرا که می‌بینیم اطلاعات مربوط به کشورهای دیگر عضو شورای حکام اصلا به بیرون درز نمی‌کند. غلامرضا آقازاده خاطرنشان کرد: معتقدم ما در ارایه اطلاعات در جهت اعتمادسازی و شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای‌مان کمی زیاده‌روی می‌کنیم.

آقازاده در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا کاهش همکاری‌ها در مواجهه با قطعنامه سوم در چارچوب پادمان جامع خواهد بود، افزود: دراین‌باره تصمیم‌گیری شده است؛ اما قصد اعلام آن را فعلا نداریم. در عین حال اگر بخواهیم در واکنش‌ها وارد مراحل قانونی شویم، مرجع قانونی براساس «ان. پی. تی» باید تصمیم بگیرد.

معاون رییس‌جمهوری اضافه کرد: شورای امنیت تا الآن در قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر کرده است از خودش هزینه‌ای نکرده است. تصمیمات اتخاذ شده هیچ سوزنی به این کشورها نمی‌زند؛ اما از این به بعد هر تصمیمی که بگیرند آن‌ها هم هزینه‌هایش را متحمل می‌شوند. بنابراین هزینه‌ها از این پس دو طرفه خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص این که اگر روس‌ها در مناقصه بین‌المللی برای ساخت دو نیروگاه ۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰ مگاواتی که به اجرا گذاشته شده است، برنده شوند با توجه به تجربه نیروگاه بوشهر آنها را برای این کار می‌پذیرید، گفت: روس‌ها باید برای شرکت در این مناقصه‌ها اعتماد‌سازی کنند.