بانک مرکزی گزارش مبسوطی طی سال‌های اخیر تهیه کرده که نشان می‌دهد مزایای مثبت اصلاح رقوم پولی کشور بیشتر از معایب آن است. به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی، اصلاح رقوم پولی یا حذف چند صفر از واحد پولی کشور را یکی از نیازهای اقتصادی کشور برای تسهیل در مراودات تجاری دانست و گفت: این موضوع از سال‌ها پیش در دستور کار بانک مرکزی قرار داشته است.

سید‌جلال جلیلیان در آخرین روز کاری خود پس از ۳۲‌سال خدمت گفت: هنگامی که طهماسب مظاهری در سال‌های ۷۲ و ۷۳ مسوولیت بانک مرکزی را بر عهده داشت این موضوع در دستور کار اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی قرار گرفت، اما برخی مسوولان بعدی با این اقدام موافق نبودند و بررسی‌ها در این باره متوقف شد.

جلیلیان با بیان اینکه این موضوع از آن زمان تاکنون چند بار در دستور کار اداره بررسی‌های بانک مرکزی قرار گرفت، افزود: در سال‌های اخیر به منظور عرضه خدمات مطلوب تر و تسهیل در مراودات تجاری این موضوع بار دیگر در دستور کار اداره بررسی‌های بانک مرکزی قرار گرفت و گزارش مبسوطی نیز در‌این‌باره تهیه شده است. براساس این گزارش، وی ترس از عواقب ناشی از اجرای نادرست و تحمل هزینه‌های آن را یکی از عمده‌ترین دلایل مخالفان اصلاح رقوم پولی کشور دانست و گفت‌: این موضوع اگر درست اجرا نشود آثار تورمی خواهد داشت و به همین علت برخی با آن مخالفند.

جلیلیان اظهار داشت‌: با این حال گزارش مبسوط بانک مرکزی و بررسی‌های کارشناسی به این نتیجه منجر شد که مزایای آن بیش از معایب آن است و می‌توان پیامدهای منفی آن را با اجرای تدابیری به حداقل ممکن رساند. مدیرکل سابق ریالی و نشر بانک مرکزی تصریح کرد: چنانچه این طرح به تصویب هم برسد تا اجرای کامل حدود دو‌سال طول خواهد کشید. سید‌جلال جلیلیان، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی پس از ۳۲ سال خدمت از دیروز بازنشسته شد.