سخنگوی دولت: نحوه محاسبه مرکز پژوهش‌های مجلس اشکالات ساختاری دارد

شوک غیرطبیعی بازار مسکن برطرف می‌شود

تغییر مدیریت در وزارت نفت در دستور کار دولت نیست

زمان قطعی سهمیه‌بندی بنزین را نمی‌توانیم اعلام کنیم. سخنگوی دولت:

زمان سهمیه‌بندی بنزین قطعی نیست

سخنگوی دولت تاکید کرد: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص تورم ۲۳‌درصدی در سال ۸۶ به دلیل عدم هماهنگی با مدل ارائه شده از سوی بانک مرکزی برای محاسبه نرخ تورم دارای اشکالات ساختاری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین الهام سخنگوی دولت دیروز در جمع خبرنگاران گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس برای سال ۸۲ نرخ ۲۱‌درصد تورم و برای سال ۸۳ نرخ ۵/۱۹‌درصد را پیش‌بینی کرده بود ولی گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم در سال ۸۲ معادل۶/۱۵‌درصد و در سال ۸۳ نیز ۲/۱۵‌درصد بود.

وی افزود: اختلاف بین پیش‌بینی مرکز پژوهش‌ها و گزارش بانک مرکزی حاکی از شیوه و مدل محاسبه نرخ تورم است و مرکز پژوهش‌ها در سال ۸۵ در گزارش تحقیقی خود از شیوه محاسبه‌این نرخ به وسیله مراکز غیر رسمی انتقاد کرده بود و تاکید داشت نرخ تورم باید توسط بانک مرکزی باید تعیین و اعلام شود.

الهام خاطر‌نشان کرد که در همه جای دنیا به ویژه کشور ما بانک مرکزی مرجع تشخیص و اعلام نرخ تورم است و اگر مراکز غیر رسمی با روش رسمی و یکسان و مورد تایید این بانک و براساس متغیر اقتصادی به محاسبه میزان تورم نپردازند، نتیجه مناسبی حاصل نشده و در ساختار اجرایی و عملی کشور تاثیر منفی می‌گذارد.

وی خاطر‌نشان کرد: در قانون بودجه ۸۶ کل کشور ۱۰‌میلیارد دلار کاهش مصرف ارزی پیش‌بینی شده که تاثیر آن بر کاهش تورم و مشکلات ناشی از آن زیاد است و همچنین استفاده از حساب ذخیره ارزی در مصارف عمومی ۳۸درصد کاهش داشته است.

الهام با اشاره به تدوین آیین‌نامه اجرایی پرداخت متمرکز حقوق و مزایای مستمر کارکنان دولت گفت: هدف عمده ضابطه‌مند شدن پرداخت حق‌الزحمه کارکنان دولت، کاهش فاصله‌های حقوقی و رفع تبعیض و ایجاد عدالت بین حقوق‌بگیران دولتی است.

سخنگوی دولت با اشاره به تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی قانون بودجه ۸۶ کل کشور از مهم‌ترین موارد آن را ساماندهی مسکن عنوان کرد.الهام افزود: برای ساماندهی مسکن برنامه تفصیلی تدوین شد و در جلسات متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کارگروه عالی برای پیگیری موضوع تشکیل شد که نخستین جلسه‌این کارگروه برای اجرایی کردن برنامه‌های مصوب به زودی برگزار می‌شود.

وی رویکرد این مصوبه را کاهش قیمت مسکن و توزیع مناسب آن، برنامه‌ریزی برای ساخت یک و نیم میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده و مورد نیاز، تسهیل کار و مقررات اجرایی و اداری احداث مسکن و توزیع جمعیت در کشور با سیاست ساخت مسکن و حمایت از انبوه‌سازی عنوان کرد.

الهام با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران به دنبال تجهیز و برگزاری اجلاس همسایگان عراق است، طرح برخی اخبار مبنی‌بر احتمال شرکت نکردن ایران در اجلاس آتی همسایگان عراق در صورت آزاد نشدن دیپلمات‌های ایرانی از سوی آمریکا را رد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه‌ آیا قصد دولت از آزادی ۱۵ ملوان انگلیسی، دو جاسوس سوئدی و یک محقق فرانسوی صرفا نمایش رافت و عطوفت اسلامی بوده یا تهران از آزادی این افراد به عنوان برگ برنده‌ای جهت آزادی دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان در عراق استفاده خواهد کرد، تصریح کرد: تمام این اقدامات از موضع اقتدار اجرا می‌شود و این برای همه روشن است.

الهام با اشاره به ‌اینکه جمهوری اسلامی ایران در پی تشکیل اجلاس عراق بوده و هست، تصریح کرد: در عین حال ما تاکید داریم که اقدام آمریکا در به گروگان گرفتن دیپلمات‌های ایرانی حرکتی کاملا غیر قانونی است و پیگیر آزادی این عزیزان با تمامی ظرفیت‌های موجود هستیم.

سخنگوی دولت همچنین درباره سرنوشت نهایی تغییر ساعت افزود: ساعت رسمی همین است که با آن کار می‌کنید و گمان نمی‌کنم امسال تغییری در آن رخ دهد.

وی افزود: دستور کار مجلس در زمان خود دنبال می‌شود اما فعلا مجلس تصمیم جدیدی در این رابطه نگرفته و پیش‌بینی من این است که امسال فرصت تغییر ساعت ایجاد نخواهد شد. ضمن آنکه نظر کارشناسی دولت نیزتغییری نکرده است. باید ببینیم بعدا مجلس چه تصمیمی خواهد گرفت.

الهام با بیان اینکه شوک بازار مسکن هدفمند است، گفت: برخی می‌خواهند نگذارند تلاش دولت برای تعدیل قیمت مسکن به نتیجه برسد اما دولت در این زمینه که از حقوق طبیعی تمامی افراد است، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

وی افزود: با سیاست خروج سیمان از سبد حمایتی دولت در پی روان‌سازی بازار فولاد و سیمان از سویی و حل مسائل بنیادی مسکن از دیگر سو هستیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا دولت پیشنهاد مجلس در خصوص قیمت بنزین را می‌پذیرد، اظهار داشت: مجلس در کل آمادگی همراهی با برنامه دولت را نداشت.

وی افزود: با توجه به مذاکراتی که انجام شد و با عنایت به جایگاه قانونگذاری مجلس احساس شد با بازگشت به لایحه دولت در این خصوص موافقت چندانی وجود ندارد و بنابراین ما اعلام کردیم تا زمانی که تغییری در سیاست‌ها اعمال شود در پی اجرای کامل و دقیق قانون خواهیم بود.

وی با اشاره به پیگیری‌های دولت جهت اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین افزود: با توجه به مصوبه مجلس موضوع سهمیه‌بندی را دنبال کردیم و در حال حاضر هم در حال حصول اطمینان از کارکرد کارت‌های هوشمند سوخت هستیم.

الهام خاطر‌نشان کرد: البته فعلا زمان سهمیه‌بندی و اجرای آن قطعی نیست چرا که باید مطمئن شویم ظرفیت‌های اجرای چنین طرحی آماده شده است، طبعا پس از طی زمان لازم برای این امور سهمیه‌بندی بنزین انجام خواهد شد.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی‌بر احتمال کناره‌گیری وزیری هامانه از سمت وزارت نفت، گفت: دولت در پی تقویت سرمایه گذاری در صنعت نفت بوده تا این بخش از کشور نیز کارکرد مناسب و خوب داشته باشد و با هر روش و شیوه‌ای در پی ارتقا این صنعت کشورمان هستیم.

وی ادامه داد: اقدامات دولت در جهت تقویت صنعت نفت از سوی برخی به عنوان تغییرات مدیریتی تلقی شده که البته چنین اقدامی امروز در دستور کار دولت قرار ندارد و به نظر می‌آید این قبیل اخبار بیشتر جنبه سیاسی دارد تا مدیریتی و هر گاه تصمیم دولت در این خصوص جدی و نهایی شود به صورت عمومی اعلام خواهد شد.

الهام به منتشرکنندگان چنین اخباری توصیه کرد به جای انتشار این قبیل شایعات و دامن زدن به آن، دولت را در عرصه کار و خدمت تقویت کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی دیگر در خصوص اخبار منتشر شده مبنی‌بر دستگیری یک تبعه آمریکایی در جزیره کیش توسط ماموران امنیتی کشورمان گفت: آمریکایی‌ها معتقد هستند که ‌این فرد وارد کشور ما شده و در حال حاضر هم مقامات آمریکا و هم مسوولان داخل کشور در حال تحقیق و پیگیری این موضوع هستند.

وی خاطر‌نشان کرد: در این خصوص دستگیری صورت نگرفته و اخبار مطرح شده در این مسئله مورد تاکید مقامات داخلی و دیگران قرار نگرفته و سر نخ‌هایی که گفته می‌شود باید با تحقیق بیشتر پیگیری شده تا واقعیت موضوع روشن شود.

الهام درباره ابراز تمایل برخی رهبران کنگره آمریکا برای سفر به‌ایران افزود: آنها باید رسما هدف خود را از انجام این سفر اعلام کنند تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد و تا چنی ن تقاضایی نشود اظهار نظر در این رابطه زود است.