حمیدنژاد و روایتی از کوروش

محمد تاجیک- از سال گذشته بود که ساخت پروژه‌های بزرگ تاریخی- مذهبی در دستور کار معاونت فرهنگی فارابی قرار گرفت براساس گزارشی که خبرگزاری‌‌‌ها منتشر کردند ساخت این فیلم‌ها به زودی آغاز می‌شود. ساخت فیلم‌هایی درباره سلمان فارسی، ذوالقرنین، ابن‌هیثم، فضل بن شاذان از شاگردان امام هشتم شیعیان جهان، ابن سیراف و پروژه‌هایی درباره دوران صفویه، مستند راه فیروزه و انیمیشن‌های قلب سیمرغ و رستم و سهراب از جمله این پروژه‌ها هستند.تولید این پروژه‌های بزرگ تاریخی، مذهبی در جهت معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی، اسلامی که بر اساس اهداف سینمای ملی از چندی قبل برنامه‌ریزی شده و مراحل نگارش متون آن آغاز شده، می‌تواند در تقابل با موج حملات‌ هالیوود به تاریخ و فرهنگ ایران نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

واکنشی به ۳۰۰

بنابراین گزارش فیلم موهن ۳۰۰ که طی یک ماه اخیر با واکنش و اعتراض بسیاری از سوی ایرانیان در تمامی نقاط دنیا روبه‌رو شده، در داخل کشور نیز به موقع و سریعا مورد واکنش و اعتراض مقامات بلندپایه کشور از جمله رییس‌جمهور، رییس مجلس، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزیر ارشاد و معاونت سینمایی و خانه سینما قرار گرفت.

در این میان همچنین برخی مطبوعات مستقل و آزاداندیش در سراسر جهان نیز انتقادات بسیاری نسبت به فیلم ۳۰۰ داشته‌اند.

ذوالقرنین به روایت حمیدنژاد

اما یکی از این پروژه‌های عظیم پروژه ذوالقرنین است که قرار است عزیز‌ا... حمیدنژاد از کارگردانان مطرح سینما بسازد، کارگردانی که گلشیفته فراهانی در برنامه شب شیشه ای گفته بود که حاضر است در فیلمش نقش درخت را بازی کند!

روایتی از کوروش

فیلم سینمایی «ذوالقرنین» قرار است با همکاری معاونت سینمایی و تلویزیون درباره زندگی «کوروش» پادشاه ایرانی ساخته شود.عزیز‌ا... حمیدنژاد نویسنده و کارگردان این پروژه در گفت‌وگو با خبرگزاری هنر، با اظهار امیدواری نسبت به قول حمایت رییس سازمان صداوسیما برای آغاز تولید هر چه سریع‌تر این فیلم، در عین حال درباره فیلم ۳۰۰ و به سرانجام نرسیدن پروژه ذوالقرنین می‌گوید: در زمینه ذوالقرنین مطالعه کردم و انطباق آن را با کوروش کبیر نزدیک دیدم و بسیاری از دست‌اندرکاران و کارشناسان این امر را تایید می‌کنند. به این فکر افتادم چرا ما چنین شخصیتی را به دنیا معرفی نکنیم قبل از اینکه آنها معرفی کنند.چون انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها پروژه‌هایی را در دست دارند که روی شخصیت کوروش است. شخصیتی که آنها معرفی خواهند کرد قطعا مخالف تاریخ خواهد بود. قطعا آنها ملیت، تمدن و بشر دوستی ایران را تایید نمی‌کنند.

وی درباره همکاری مسوولان برای ساخت پروژه‌ ذو‌القرنین گفت: برای ساخت این سوژه نامه‌ای به سازمان صدا و سینما و آقای ضرغامی نوشتم و ایشان مساله را به سیما فیلم انتقال داد.

پنج جلسه با مسوولان سیما فیلم و اعضای شورای فیلمنامه صحبت کردم و تلویحا اهداف و موضوع را تایید کردند.ولی در شروع کار تعلل کردند. احساس کردم شاید یک اراده قوی‌تری باید پشت کار باشد تا چنین کارهایی تولید شود. ما وقتی فیلمی مثل ۳۰۰ را می‌بینیم می‌گوییم چرا درباره تمدنمان کاری نکردیم. در صورتی که ما قبل از این اتفاقات باید اقدام می‌کردیم.

این کارگردان سینما اضافه می‌کند: کسی نگفت که این پروژه را کار نمی‌‌کند و چندین بار تصمیم گرفتند که نگارش کار را جدی نگاه کنند و وارد قرارداد شویم اما نشدیم!! با دیگرمسوولان فرهنگی صحبت کردم عموما همه تایید می‌کنند ولی هیچ‌کس جرات قدم گذاشتن به جلو را ندارد. شاید به این دلیل که مدیران فرهنگی ما امنیت شغلی ندارند اما باید منافع ملی رادر نظر بگیرند. حمید‌نژاد اظهار داشت: امیدوارم مسوولان به مسائل این چنینی جدی‌تر نگاه کنند و فقط شعار ندهند و مقطعی عمل نکنند. فیلمی ساخته می‌شود چند روزی بحث و صحبت می‌شود و نهایت فراموش می‌شود.

نمایندگان مجلس و حمایت از پروژه‌های تاریخی و مذهبی

اما در آستانه انتشار خبر تولید پروژه‌های بزرگ تاریخی-مذهبی در جهت معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی چند تن از نمایندگان به حمایت از این موضوع پرداخته‌اند. حجت الاسلام «محمد رضا میرتاج‌الدینی»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی اظهار داشت: با تهاجمات فرهنگی و رسانه‌ای عرب که بر علیه ایران به راه افتاده است می توان به دو روش مقابله کرد. روش اول اقدامات فوری است، بدین ترتیب که بلافاصله نسبت به عمل آنها عکس‌العمل نشان داده و اعتراض خودمان را از طریق صدور بیانیه‌ اعلام کنیم و دومین روش از طریق مبارزه با زبان هنر است، یعنی باید با همان زبان مبارزه کرد که آنها علیه ما استفاده می‌کنند. وی با اعتراض به تولید فیلم موهن ۳۰۰در سینمای هالیوود آمریکا، در خصوص حمایت از طرح تولید فیلم سینمایی «ذوالقرنین» که قرار است توسط عزیز ا... حمید نژاد با حمایت سینما و تلویزیون ساخته شود، ضمن تاکید بر لزوم حمایت از ساخت چنین آثاری اعلام کرد: به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس ساخت این فیلم را لازم می دانم و هر گونه حمایتی را در خصوص تولید آن انجام خواهم داد.امیر رضا خادم، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در خصوص لزوم حمایت ارگان‌های دولتی از تولیدکنندگان آثار فرهنگی اظهار داشت: از جمله اقدامات نهادها و ارگان‌های دولتی از فرهنگ و هنر کشورمان، مشارکت و حمایت از تولید آثار تاریخی، مذهبی و ملی باید باشد تا بر اساس آن دست‌اندکاران و فعالان این عرصه بتوانند در یک شرایط ایده‌آل به تولید آثار خود بپردازند. خادم با اشاره به اینکه جامعه سینمایی و تلویزیونی باید به این باور برسند که متولیان امور فرهنگی کشور برای ساخت اینگونه آثار فرهنگی هویتی،‌ حامی آنها هستند، گفت: اگر این حس که حامی دارند در میان جامعه هنرمندان به وجود آید به طور حتم همت دست‌اندکاران این عرصه در جهت تولید آثار مورد نظر افزایش خواهد یافت.