شطرنج‌باز روسی در برابر پوتین

دنیای اقتصاد- میدان پوشکین مسکو دیروز صحنه اعتراض گسترده علیه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و برنامه‌هایش بود. به گزارش بی‌بی‌سی از مسکو گری کاسپاروف قهرمان سابق شطرنج جهان و یکی از نوابغ این رشته ورزشی دیروز در جریان این تظاهرات دستگیر شد. گری کاسپاروف چندی قبل با پیوستن به جمع مخالفان دولت ولادیمیر پوتین ائتلافی از مخالفان را با نام «روسیه‌ای دیگر» به راه انداخت. ائتلافی که گری کاسپاروف آن را رهبری می‌کند، یکی از گروه‌های اصلی بود که دیروز مردم و مخالفان را به تظاهرات در میدان پوشکین مسکو فرا خوانده بود.

این تظاهرات در حالی سازماندهی شده بود که مقامات امنیتی روسیه اعلام کردند مجوزی برای برگزاری این تظاهرات صادر نشده است. برخی تحلیلگران این تظاهرات را سرآغاز یک سلسله تظاهرات‌های اعتراض‌آمیز سیاسی دیگر در روسیه می‌دانند. دستگیری گری‌کاسپاروف در تظاهرات دیروز مسکو

در اوایل دهه نود میلادی و در آخرین سال‌های حکومت شوروی تظاهرات‌های مشابهی به صورت متعدد برپا می‌شد که بسیاری از آنها در همین میدان پوشکین انجام می‌شدند.

گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی حاکی از آن است که گری کاسپاروف به وسیله نیروهای ضد شورش روسیه دستگیر شده و علاوه بر او تنی چند از دیگر مخالفان سیاسی پوتین نیز بازداشت شده‌اند. در این عملیات بیش از ۹هزار پلیس روسی حضور داشتند و مانع از حرکت تظاهرکنندگان به سمت مناطق مرکزی مسکو شدند. از دیگر مخالفانی که در ائتلاف «روسیه‌ای دیگر» حضور دارد می‌توان به میخاییل کاسیانف، نخست وزیر سابق روسیه اشاره کرد. حزب بولشویک روسیه که از احزاب افراطی چپ‌گرا به حساب می‌آید از دیگر طرف‌های این ائتلاف است. این گروه اعلام کرده‌اند هدف آنها جلوگیری از نقض قانون اساسی روسیه به وسیله دولت است.

در حالی که جمعی از مخالفان در مسکو دست به تظاهرات و اعتراض زده‌اند، مخالفان برون مرزی دولت پوتین نیز در حال تلاش برای سرنگون کردن دولت او هستند. یکی از مشهورترین این چهره‌ها بوریس برزوفسکی میلیاردر روسی است که هم‌اکنون در لندن زندگی می‌کند. وی یک روز قبل از برگزاری تظاهرات در مسکو طی سخنانی در لندن از برنامه‌ریزی برای سرنگونی دولت پوتین به وسیله یک انقلاب صحبت کرد. روسیه بارها خواستار استرداد این میلیاردر روس شده است؛ اما دولت بریتانیا با این امر مخالفت کرده است. اما در حالی که ائتلاف کاسپاروف و شرکایش هیاهوی زیادی را در رسانه‌ها برانگیخته، برخی تحلیلگران عقیده دارند این ائتلاف هرگز از سطح تظاهرات‌های پراکنده و کم جمعیت فراتر نخواهد نرفت. بسیاری از مردم هنوز نگران بازگشت کمونیسم هستند و همین مساله کار احزاب چپ‌گرا در روسیه را مشکل کرده است.