دنیای‌اقتصاد- در آستانه چهارمین سال اشغال عراق به وسیله نیروهای چندملیتی به فرماندهی ایالات‌متحده، ملت عراق خود را برای یک راهپیمایی گسترده علیه اشغالگران آماده می‌کنند. در روز نهم آوریل سال ۲۰۰۴ میلادی دولت صدام حسین سقوط کرد و از آن روز به بعد نیروهای خارجی به بهانه استقرار دموکراسی در عراق مستقر شدند. این در حالی است که از آن روز تاکنون عراق به صحنه خشونت، درگیری و حملات تروریستی تبدیل شده است و نه تنها صلح موعود اشغالگران محقق نشد، بلکه هر روز بر حجم ناآرامی‌ها افزوده می‌شود.

راهپیمایی امروز عراق به دعوت مقتدا صدر از رهبران شیعه عراق انجام خواهد گرفت و صدر با انتشار بیانیه‌ای خواستار شرکت همه گروه‌ها و قبایل عراقی در این راهپیمایی شده است. در این بیانیه عنوان شده که این راهپیمایی به منظور ابراز مخالفت با حضور اشغالگران آمریکایی در عراق و درخواست برای خروج هرچه سریع‌تر آنها انجام خواهد گرفت. در دو روز گذشته بسیاری از مردم عراق به خصوص مناطق شیعه‌نشین بغداد پرچم‌های عراق مزین به عبارت ا...‌اکبر را بر سردر خانه‌ها یا اتومبیل‌های خود نصب کرده‌اند. مقتداصدر از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی خواسته است تا در تظاهرات امروز تنها پرچم عراق را به همراه داشته باشند و هیچ پرچم یا تصویر دیگری را حمل نکنند.

همچنین «مقتدا صدر» روحانی شیعه عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از نیروهای عراقی خواست با آمریکا همکاری نکنند و به مبارزان شبه‌نظامی تحت امر خود نیز گفت که حملاتشان را به هموطنان خود، متوقف کنند.

مقتدا صدر در بیانیه یادشده خطاب به ارتش و نیروهای پلیس گفت: شما که اشغالگران، دشمن دیرینه‌تان هستند، نباید در راستای آنها حرکت کنید و نصیحت من به شما این است که یک مبارز خستگی‌ناپذیر و مفتخر، تنها دو چیز از خدا می‌خواهد: یا پیروزی یا شهادت.