بزرگترین مجموعه تئاتری ایران در بلاتکلیفی

نگاه‌‌سوم- در حالی که قبل از شروع سال جدید، خبرها حاکی از بازسازی مجموعه تئاتر شهر همزمان با شروع سال جدید بود، اما به گفته بهروز غریب‌پور، مسوول بازسازی مجموعه تئاتر شهر هنوز زمان بازسازی بزرگترین مجموعه تئاتر در کشور مشخص نیست.

به گفته غریب‌‌پور تئاتر شهر تعطیل نیست و تا زمان آغاز بازسازی این مجموعه می‌تواند به اجرای نمایش‌های در نوبت بپردازد.

این در حالی است که هنوز با سپری شدن حدود سه هفته از آغاز سال ۸۶، برنامه مشخصی از وضعیت‌ اجرا‌ها در مجموعه تئاتر شهر اعلام نشده است. غریب‌پور علل تاخیر در شروع بازسازی تئاتر شهر را کارشناسی بیشتر در این زمینه و وضعیت نامشخص بودجه برای این امر اعلام کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز شنبه در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه تئاتر، بازسازی تئاتر شهر را یکی از دغدغه‌های این وزارتخانه ذکر کرد و گفت: در بررسی‌های به عمل آمده ادامه فعالیت تئاتر شهر به دلیل فرسودگی سیستم‌های داخلی آن خطرناک اعلام شده بنابراین کار بازسازی با جدیت دنبال می‌شود.

صفار هرندی در خصوص کمک و مساعدت این وزارتخانه در ساخت خانه تئاتر خاطر نشان کرد: سهمی که برای کمک به ساخت خانه تئاتر تعهد کردیم پرداخت خواهد شد و تلاش می‌شود اوایل سال این پرداخت صورت گیرد.

وی از این که بازسازی تئاتر شهر به بحث‌‌‌های رسانه‌ای گرفتار شده است،‌اظهار تاسف کرد! اما واکنش مهدی معمارزاده تهرانی، مسوول مرمت و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نسبت به بازسازی مجموعه تئاتر شهر جالب است.

معمارزاده در این باره در گفت‌وگو با ایلنا گفت: ما هرگز مخالف مرمت ساختمان تئاتر شهر که یکی از میراث فرهنگی ارزشمند شهر تهران است، نبوده‌ایم، اما متاسفانه مسوولان تئاتر شهر در طرح مرمت این بنا، هیچ‌گونه هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام نداده‌اند.

وی تا زمانی که این کار زیر نظر کارشناشان مرمت و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار نگیرد را غیرقانونی دانست و ادامه داد: تا کی باید به قوانین بی‌اعتنایی کرد، آقایان باید بدانند هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی در مرمت آثار ملی از ضوابط تایید شده مجلس شورای اسلامی است و سرپیچی از آن یعنی سرپیچی از قوانین جاری کشور است.

اما بلاتکلیفی تئاتر شهر باعث نگرانی‌هایی در میان هنرمندان این عرصه شده است.

پری صابری در این باره به این گفته در حال حاضر تئاتر را بسیار بی‌رمق، بی‌جان و غم‌انگیز می‌بینم و گویی بعد از یک دوره درخشان، تئاتر ما دچار رکودی چند ساله شده است.

وی با اشاره به برنامه تعمیرات تئاتر شهر ادامه داد: تعمیر یک سالن نباید منجر به تعطیلی یک پدیده هنری ‌شود و نمی‌توان به خاطر تعمیرات، فعالیت‌های تئاتر کشور را چندین ماه متوقف کرد.

نادر برهانی مرند نیز بازسازی مجموعه تئاتر شهر را بسیار با ارزش دانست و گفت: تعطیلی و رکود تئاتر شهر در جهت سالم‌سازی و نظم دادن به آن، ارزش یک رکود چند ماهه و اجرا نشدن نمایش‌ها در این مدت را دارد و از طرفی اقدامی در جهت تمرکززدایی از بزرگ‌ترین مجموعه تئاتری نیز محسوب می‌شود و فرصت را برای خودنمایی دیگر سالن‌های نمایش را فراهم می‌کنند.

محمد یعقوبی، نمایش نامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اعتقاد به اشتباه بودن طرح تعطیلی کلی اجراهای تئاترشهر و انجام تعمیرات، گفت: این طرح از ابتدا هم تفکر اشتباهی بود، چون بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین فعالیت‌های تئاتری تهران در تئاتر شهر متمرکز است، پس تعطیلی چند ماهه آن به سود هیچ‌کس نیست.