در فاصله دو هفته تا اعلام رسمی اسامی فیلم‌های شرکت‌کننده در شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن، حدس و گمان درباره فیلم‌ها و ستارگان حاضر در معتبرترین جشنواره سینمایی جهان آغاز شده است. شصتمین جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می ۲۰۰۷ (چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت تا یکشنبه ششم خردادماه) برگزار می‌شود و سازمان‌دهندگان آن اسامی حدود ۲۰ فیلم شرکت‌کننده در بخش رسمی مسابقه را روز ۱۹ آوریل (پنجشنبه ۳۰ فروردین) اعلام می‌کنند.

اما برای علاقمندان فیلم و سینما فهرست آثار حاضر در بخش مسابقه به همان اندازه اهمیت دارد که فهرست فیلم‌های بزرگ حاضر در بخش‌های جنبی و خارج از مسابقه و اسامی میهمانان بزرگ و سرشناس هالیوودی. در حالی که هیات انتخاب جشنواره کن به مدیریت تیه‌ری فرمو، مدیر هنری، در نهایت رازداری و پنهانکاری مشغول گزینش رقبای بخش نخل طلا هستند، حضور چند فیلم در کن ۲۰۰۷ از هم اکنون قطعی به نظر می‌رسد.

روزنامه معتبر دیلی ورایتی حدود دو هفته پیش خبر داد «سیزده یار اوشن»، سومین قسمت از سری فیلم‌های استیون سودربرگ با محوریت شخصیت اوشن، برای نخستین‌بار در دنیا در کن شصتم به نمایش در خواهد آمد. استودیو تهیه‌کننده فیلم و مدیران کن امیدوارند نمایش «سیزده یار اوشن» بتواند پای ستارگان سرشناسی چون کاترین زیتا جونز، جولیا رابرتز، جرج کلونی، برد پیت و مت دیمون را در اواسط بهار به سواحل زیبای فرانسه بکشاند.

گفته می‌شود شاید فرانسیس فورد کاپولا هم خودش را با فیلم «جوانی بدون جوانی» به کن برساند. اما فیلم جدید کاپولا هنوز به پایان نرسیده و حضور و نمایش آن در معتبرترین جشنواره سینمایی فعلا قطعی نیست. یکی دیگر از اسامی مطرح برای حضور در کن امسال و احتمالا نمایش در افتتاحیه جشنواره «شب‌های زغال‌اخته‌ای» وونگ کار وای است که نخستین فیلم او به زبان انگلیسی است و جود لا و نورا جونز در آن بازی کرده‌اند.

وونگ کار وای هنگ کنگی که سال گذشته ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی جشنواره کن را بر عهده داشت، سه سال پیش و در آخرین دقایق ممکن فیلم «۲۰۴۶» خود را به جشنواره رساند. رییس بخش مسابقه دوره شصتم جشنواره کن استفن فریرز، فیلمساز سرشناس بریتانیایی، است که سال گذشته با فیلم بسیار موفق «ملکه» حضوری خیره‌کننده در دنیای فیلم و سینما داشت.

از جمله فیلمسازانی که شایعه حضور آنها در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن ۲۰۰۷ و تلاش برای بردن جایزه نخل طلا به گوش می‌رسد، می‌توان به گاس ون سنت آمریکایی، امیر کوشتوریتسا بوسنیایی، الکساندر سوکوروف روسی، دنی آرکان کانادایی، هو هسیائو هسین تایوانی و رافائل نادیاری فرانسوی اشاره کرد. فیلمسازان تایوانی تا به حال شش بار در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته‌اند، ون سنت سال ۲۰۰۳ با «فیل» نخل طلا را برده و کوشتوریتسا هم سال ۱۹۹۵ با فیلم «زیرزمین».

جوئل و ایتن کوئن آمریکایی هم که از فیلمسازان محبوب جشنواره کن محسوب می‌شوند، شاید امسال با آخرین فیلم خود در این جشنواره حضور داشته باشند. از کره جنوبی هم سه فیلم برای شرکت در بخش مسابقه کن نامزد شده‌اند که به احتمال زیاد یکی از آنها انتخاب می‌شود. فرانسه میزبان هم یکی دو فیلم در بخش مسابقه خواهد داشت.