اعتراضات به 300 ادامه دارد

نگاه سوم - اعضای گروه ۷۷ و چین در سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد «یونسکو» روز پنج‌شنبه در یک اجلاس عمومی در مقر این سازمان در پاریس تولید و انتشار فیلم ۳۰۰ را محکوم کردند. اعضای این گروه از درخواست دکتر دهشیری سرپرست نمایندگی دایم جمهوری اسلامی در یونسکو از محکومیت این فیلم استقبال کردند.

براساس این گزارش دهشیری طی سخنانی ضمن تبیین پیام‌های ضد فرهنگی و ضد هنری فیلم که به نوعی تحریف تاریخ و تمدن درخشان ایران است، گفت: مهم‌ترین پیامد این امر گسترش دامنه نفرت نژادپرستی خشونت و برخورد تمدن‌ها است.

وی همچنین گفت: انتشار این فیلم مغایر با اهداف یونسکو است و از اعضای گروه ۷۷ یونسکو خواست نسبت به اقدام ضد فرهنگی واکنش مقتضی نشان دهند تا از تکرار این گونه حرکت‌ها جلوگیری شود.

همچنین در این اجلاس سفیر و نماینده دایم فیلیپین در یونسکو گفت: در محکومت فیلم ۳۰۰ با ایران اعلام همبستگی می‌کنیم و احساسات دولت و ملت ایران را درک می‌کنم و با این کشور در این موضوع هم عقیده هستم. در این جلسه محمد ظاهر عزیز سفیر و نماینده دایم کشور افغانستان در یونسکو و سفیر و نماینده کوبا نیز به سخنرانی پرداختند و اعتراضات جمهوری اسلامی را قابل درک و کاملا منطقی دانستند.این در حالی بود که همزمان با اکران فیلم ۳۰۰ در سینماهای تایلند، سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اطمینان داریم که مردم فهیم تایلند تحت تاثیر پیام جعلی این فیلم موهن قرار نخواهند گرفت.در این بیانیه آمده است: قطعا تمدن بزرگ ایرانی با ساخت این فیلم خدشه‌دار نمی‌گردد و چهره نورانی ایرانیان متمدن همواره بر تارک جهان خواهد درخشید، ساخت این فیلم نه تنها توهین آشکار به تاریخ تمدن ایران است بلکه دستاویزی برای تحریف تاریخ جهان نیز به شمار می‌رود.سفارت کشورمان در بانکوک عنوان داشت: مردم فهیم و هنر دوست تایلند به عنوان یک کشور صاحب تمدن، پیام جعلی ۳۰۰ که دامن زدن به جنگ تمدن‌ها بوده و سیاست‌های جنگ‌طلبانه را ترویج می‌کند را به خوبی درک خواهد کرد و بی‌توجهی به ارزش‌های انسانی نشان داده می‌شوند در برابر ۳۰۰ تن از شهروندان یونانی قرار می‌گیرند.

پخش این فیلم موجب اعتراض هنرمندان و علاقه‌مندان ایران در سراسر جهان شده است.