حضور متکی در پرده ابهام

دنیای اقتصاد- در حالی که هفته پیش برخی منابع خبری پیش‌بینی کردند در صورت تحقق نیافتن آزادی ۵دیپلمات ربوده شده در اربیل عراق توسط نیروهای بیگانه، وزیر امور خارجه ایران، در اجلاس کشورهای همسایه عراق که در سطح وزرای خارجه برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کند، واشنگتن احتمال مذاکره رایس و متکی وزرای خارجه دو کشور را دراین کنفرانس منتفی ندانست. هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق پنج‌شنبه اعلام کرد که اجلاس بین‌المللی درباره عراق اوایل ماه مه آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر وی به محل برگزاری اجلاس یادشده اشاره‌ای نکرد و تنها گفت: این اجلاس به مسائل بررسی شده در اجلاس منطقه‌ای بغداد ادامه خواهد داد و هم‌اکنون درباره مکان یا کشورهای شرکت‌کننده سخنی نمی‌گویم و در روزهای آینده بیانیه‌ای صادر خواهیم کرد.

آمریکا قصد آزادی دیپلمات‌ها را ندارد

این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: واشنگتن قصد ندارد پنج ایرانی که نیروهای آمریکایی در ماه ژانویه گذشته در شمال عراق دستگیر کرده‌اند، را آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، رابرت گیتس پنج‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون طرحی برای بازگرداندن آنها به کشورشان وجود ندارد.

وی همچنین گفت: آمریکا قصد اجازه دادن به نمایندگان کنسولگری ایران در عراق برای دیدار با ایرانی‌های بازداشت شده را ندارد. گیتس در حالی احتمال آزادی ۵دیپلمات یا ملاقات نماینده کشورمان با آنان را نفی می‌کند که مقامات عراقی در گزارشی از تلاش‌ها و مذاکرات خود با آمریکایی‌ها خبر داده بودند تا به زودی ایران نماینده‌ای را برای ملاقات با آنان معرفی کند. از سوی دیگر منابع خبری هفته گذشته شرط ایران را برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق، آزادی دیپلمات‌های ربوده شده عنوان کرده بودند.

رایس منتظر متکی است از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا امکان مذاکره مستقیم کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور با منوچهر متکی همتای ایرانیش را در حاشیه کنفرانس آتی عراق منتفی ندانست.

به گزارش خبرگزاری آلمان، شون مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما هیچ گونه تعامل دیپلماتیکی را منتفی نمی‌دانیم.

این خبرگزاری خبر داد وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کره است کاندولیزا رایس، مذاکره مستقیم با همتای ایرانی خود را بعید نمی‌داند. این در حالی است که رایس هفته گذشته برای چندمین بار ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره مستقیم با متکی، تحقق این امر را مشروط به تعلیق غنی‌سازی کرده بود.