هوشیار زیباری اظهار کرد که به تلاش برای آزاد کردن پنج ایرانی که نیروی نظامی آمریکا در عراق به اسارت گرفته‌اند، ادامه می‌دهد و خوشبین است که آنها به زودی آزاد خواهند شد. به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگویی اظهار کرد که آزادی جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در بغداد که روز سه‌شنبه صورت گرفت با مذاکرات ایران و انگلیس بر سر ۱۵ نظامی انگلیسی دستگیر شده به وسیله مرزبانان ایرانی به اتهام ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمین ایران ارتباطی ندارد.

وی گفت: کوشیده می‌شود تا این مساله را به مساله ملوانان انگلیسی مرتبط سازند، اما در واقع هیچ ارتباطی میان آن دو وجود ندارد.

زیباری گفت: حتی در مورد ایرانی‌های بازداشت شده ما بارها از نیروهای چند ملیتی آزادی‌شان را خواستار شده‌ایم. این احساس را داریم که قرار است آنها آزاد شوند و ما برخی تعهدات خوب را داشته‌ایم مبنی‌بر اینکه پس از پایان تحقیقات‌ آنها آزاد می‌شوند. زیباری گفت که شرفی هم چنان نسبت به اینکه چه کسی او را ربوده بود دچار تردید است. شرفی حدود هشت هفته قبل ربوده شده پلیس عراق یکی از خودروهای حامل سارقین وی را در آن زمان متوقف کرد. زیباری گفت که چهار مرد سرنشین این خودرو به مقر پلیس برده شدند. آنها گفتند که برای یک سرویس امنیتی عراق کار می‌کنند، اما سرویس‌های امنیتی همکاری با این افراد را تکذیب کردند.

وی افزود: ما نزد سرویس‌های امنیتی رفتیم و گفتیم آیا آنها برای شما کار می‌کنند و آیا او (شرفی) در اختیار شماست؟ آنها تکذیب کردند. ما نزد نیروی نظامی آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی رفتیم. آنها همگی در اختیار داشتن او را تکذیب کردند، اما توصیه من به دولت این بود که تا زمان آزادی وی آن چهار مرد را در بازداشت نگهدارد.