انتقاد روزنامه اسپانیایی از فیلم 300

یک روزنامه اسپانیایی تایید کرد که دیالوگ‌ها و گفت‌وگوهای شخصیت‌های فیلم موهن ۳۰۰علیه ایران، الهام‌گرفته از کاخ سفید است. «آب‌ث» چاپ مادرید روز سه‌شنبه نوشت: «اگر اندکی در دیالوگ‌های فیلم دقت کنیم، به‌نظر می‌رسد آنها از سخنرانیهای کاخ سفید گرفته شده است همچون لحظه‌ای که همسر نمونه «لئونیداس» پادشاه یونان می‌گوید: «آزادی، رایگان نیست.» این روزنامه افزود: فیلم ۳۰۰ اگرچه ادعا می‌کند روایتی تاریخی است اما از جوانب مختلف شباهتی بسیار با رویدادهای مهم بین‌المللی کنونی دارد.

آب‌ث در این زمینه به نقل ارزیابی کارشناسان مختلف از این فیلم پرداخته و از «انتقاد ویران‌کننده روزنامه نیویورک تایمز» سخن گفته است که از نظر نویسنده آن، «فیلم ۳۰۰ اسپارتی بدون تردید همچون فیلم «آپوکالیپتو» اثر «مل گیبسون» خشونت‌بار اما دو برابر آن، احمقانه است.» این روزنامه افزود: به همین دلیل است که ایرانیان نمایش این فیلم تولیدی هالیوود را که در ماه مارس گذشته رکورد جدیدی در فروش بلیت بر جای گذاشت، توهین شدیدی به خود می‌دانند. روزنامه اسپانیایی تصریح کرد: دولت ایران، وارث امپراتوری پارس، در اعتراض به این فیلم به عنوان یک «جنگ روانی از پیش برنامه‌ریزی شده» و «تهاجم فرهنگی» علیه کشورش از راه تمثیل، تردیدی به خود راه نداده است. آب‌ث نوشت: «درست، در هنگام زورآزمایی با دولت «بوش» و «تونی بلر»، برای دولت ایران خنده‌آور نیست که ایرانی‌ها را همچون مبارزانی شرور، مفسدانی تیره‌پوست، بدون احساس عذاب وجدان و افراد متقلبی که برای ایجاد وحشت در غرب تلاش می‌کنند، معرفی سازند و برای رسیدن به این هدف، از یونان مهد فرهنگی غرب، مساله را آغاز کرده‌اند.» روزنامه اسپانیایی افزود: «... و بالاتر از همه، فیلم، اسپارتی‌ها را همچون قهرمانانی بدون نقص، شجاع، صادق، از خود گذشته و با اندامی جذاب نشان می‌دهد.»

آب‌ث نوشت: به همین دلیل، عجیب نیست فیلم ۳۰۰شور و شوقی را در میان جنگجویان واقعی ایجاد کرده باشد، همانطور که اخیرا روزنامه لس‌آنجلس تایمز گزارش داد در سینمایی که این فیلم را در نزدیکی پایگاه بزرگ نظامی کمپ پندلتون در خارج از شهر سان‌دیگو به‌نمایش می‌گذارد تفنگداران جوان آمریکایی معمولا در این فیلم فریادزنان، ارتش اسپارتی را تشویق می‌کنند.

به نوشته روزنامه اسپانیایی، از نظر مفسران چپگرا، این فیلم حالت یک «تله» را دارد، «چون لئونیداس تصمیم به جنگ علیه پارسی‌ها می‌گیرد بدون آنکه از پشتیبانی شورای قانونگذاری برخوردار باشد.» روزنامه اسپانیایی افزود: این امر بدون تردید، تلاش‌های اکثریت جدید دموکرات‌ها را در کنگره آمریکا در زیر سوال بردن جنگ طلبی کاخ سفید با آنها مورد مقایسه قرار می‌دهد که خواستار تعیین تاریخی معین برای خارج کردن نیروها از عراق برای حمایت از تصویب هزینه‌های پنتاگون در کنگره هستند.