شاهین فرهت نگارش سمفونی تهران را آغاز کرد

محمد تاجیک- شاهین فرهت موسیقیدان مشهور بعد از خلق سمفونی‌های ارزشمند پیامبر اعظم(ص) و خلیج‌فارس، نگارش جدیدترین سمفونی خود را با عنوان موقت سمفونی تهران آغاز کرده است. فرهت در این باره گفت: نگارش بخش اول سمفونی تهران به پایان رسیده و من سعی می‌کنم تا اواخر بهار نگارش این سمفونی پایان یابد.

وی ادامه داد: قصد دارم تا همانند دیگر سمفونی‌ها، در شهریورماه امسال در اوکراین این سمفونی را ضبط کنم.سمفونی پیامبر اکرم (ص) نیز سال پیش توسط ارکستر فیلارمونیک اوکراین اجرا شد و من از اجرا و ضبط این سمفونی‌ها در اوکراین بسیار راضی هستم.

وی تصریح کرد: مضمون اصلی این سمفونی درباره شهر تهران است چون هر کدام از خیابان‌های تهران پر از خاطره است.

سمفونی پیامبر اکرم (ص) آخرین اثر فرهت با بازتاب‌های متفاوتی در میان اهالی موسیقی مواجه شد. این سمفونی همانند دیگر سمفونی‌های فرهت چهار قسمتی است.

در بخش اول این سمفونی که با قدرت دعوت از مردم برای گرایش به دین اسلام مطرح شده و در قسمت‌های سوم و چهارم نیز که همراه با شعر است به زندگی حماسی پیامبر(ص) و پیروزی‌های ایشان پرداخته می‌شود.

سمفونی امام رضا (ع) نیز از دیگر آثار شاخص فرهت‌ است فرهت با الهام از شخصیت امام رضا (ع) این سمفونی را در چهار قسمت نوشته است.

در قسمت اول که یک سونات است، فرهت یک ایده مشخص داشت و آن شخصیت امام رضا (ع) بود و تلاش و رنجی که در تمام طول عمر برای بشریت کشیده است.

این آهنگساز قسمت دوم این سمفونی را در ارتباط با تفکرات امام (ع) و ارتباط ایشان با خدا می‌نویسد. قسمت سوم مربوط به تفکرات دنیایی ایشان است و به عبارتی راجع به تفکراتی است که امام رضا (ع) برای مردم و نوع زندگی داشتند و تعالیمی که به مردم داده‌اند.

قسمت چهارم این سمفونی نتیجه‌ای است که ایشان از زندگی پربرکتشان می‌گیرند.

یعنی به عبارتی امام، به‌رغم رنج‌هایی که برای بشریت می‌کشد، پیروز می‌شوند و در نهایت از یک طرف جهان را ترک می‌کنند و از طرف دیگر معتقدند اگر بشر تعالیمشان را گرفته باشد، پیروز خواهد بود.فرهت برای نوشتن این اثر از معانی قرآن، به خصوص سوره‌های کوچک آخر قرآن و احادیث مربوط به شخصیت امام رضا (ع) الهام گرفته بود.