دنیای اقتصاد- در حالی که خبرگزاری‌ها از برگزاری رزمایش نیروی دریایی آمریکا در حوزه خلیج‌فارس خبر دادند، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خبر را تکذیب کرد. روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزاری رزمایش آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا یک مقام نیروی دریایی سپاه پاسداران، اظهارات فرمانده ناوگان پنجم آمریکا درباره برگزاری رزمایش بزرگ آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را تکذیب کرد.

دریادار پاسدار تنگسیری، فرمانده منطقه یکم دریایی سپاه، اظهار داشت: با مشاهدات نزدیک ما در روزهای اخیر، نیروهای آمریکایی هیچ‌گونه رزمایشی را برگزار نکرده‌اند و اظهارات فرمانده ناوگان پنجم آمریکا درباره برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش نیروهای آمریکایی طی چهار سال گذشته و پرواز یکصد فروند هواپیما از ناوهای آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس صحت نداشته است.

وی گفت: نیروهای دریایی ما مستقر در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز اوضاع را از نزدیک زیر نظر داشته و هر گونه تحرک ناوهای بیگانه را با اشراف اطلاعاتی کامل زیر نظر دارند.

سردار تنگسیری همچنین انتشار خبر شلیک موشک توسط ایران را تکذیب کرد و گفت: آمریکایی‌ها به دنبال خنثی کردن فضای اقتدارآمیزی هستند که از سوی جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد شده است.

تنگسیری در پایان گفت: اینگونه اظهارات در راستای عملیات روانی گسترده نیروهای آمریکایی ارزیابی می‌شود.

با این حال، خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس خبر داد: «کوین آنادال» یکی از کاپیتان‌های آمریکایی اظهار داشت: آمریکا مانوری را در خلیج‌فارس آغاز کرده است که این مانور بزرگ‌ترین مانور آمریکا پس از جنگ عراق در منطقه خلیج‌فارس است.

وی در ادامه افزود: در این مانور بیش از ۱۰۰ جنگنده و حدود ۱۰هزار نیروی نظامی شرکت دارند.

این کاپیتان آمریکایی تصریح کرد: مانور آمریکا در آب‌های خلیج‌فارس ارتباطی به دستگیری ۱۵ ملوان انگلیسی در ایران ندارد.

«آنادال» مدعی شد که هدف از این مانور ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است.

همچنین «نیکلاس برنز»، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس نه برای تحریک ایران بلکه برای حمایت از همپیمانان منطقه‌ای است.

به گزارش آسوشیتدپرس، برنز با تکرار این مطلب که آمریکا خواهان راه‌حلی دیپلماتیک برای موضوع (هسته‌ای) ایران است ادعا کرد: خلیج‌فارس آبراه متعلق به ایران نیست و دو ناو هواپیمابر آمریکایی که در منطقه خلیج‌فارس حضور دارند نه برای تحریک تهران مطمئنا برای اطمینان‌بخشی مجدد به دولت‌های همپیمان به شمار می‌روند.

برنز که در یک «جلسه ادای توضیحات» در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا صحبت می‌کرد، با اشاره به حضور دو ناو آمریکایی در خلیج‌فارس گفت: این یک مساله مهم و حیاتی برای ما است و ما برای تحریکات نظامی در آنجا حضور نداریم.

وی افزود: در رابطه با حل اختلافات با ایران دیپلماسی اولویت است و در صورتی که تهران به طور موقت به تعلیق غنی‌سازی روی بیاورد ما خواهان گفت‌وگو هستیم و واشنگتن باید تحریم‌های علیه ایران را برای همان دوره گفت‌وگو‌ها به حال تعلیق درآورد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: من عقیده ندارم که درگیری نظامی با ایران مورد قبول و یا اجتناب‌ناپذیر باشد و اگر ما به مهارت‌های دیپلماتیک خود ادامه دهیم و صبور باشیم مطمئن هستم می‌توانیم از هرگونه درگیری دوری کرده و شاهد موفقیت راهبرد خود باشیم.