اعتراض خانه سینما و پاسخ کمپانی برادران وارنر درباره فیلم «300»

نگاه‌‌سوم- در حالی که موج اعتراض‌ها نسبت به ساخت و پخش فیلم توهین‌آمیز «۳۰۰» ادامه دارد، خانه سینمای ایران نیز روز ۲۸ اسفند ماه سال گذشته با صدور بیانیه‌ای نسبت به نمایش این فیلم انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است:« سرزمین ایران گاهواره تمدن بشری است. تمدن ایرانی یکی از چند تمدنی است که جهان را شکل داده است. ایران خاستگاه اولین منشور حقوق بشر است، که بر سینه دیوارهای سازمان ملل چون سندی افتخارآمیز می‌درخشد.»

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است:«طرفه آن که این اتفاق در سالی رخ می‌دهد که یونسکو آن را به نام مولانا زینت بخشیده است، مولانایی که آفتاب اثر بخشش از ایران تابیدن گرفت و انوار مهرش را تازه، جهان نوش می‌کند. اما بر این یقینیم که پنجه کشیدن به روی تمدنی که زمین را دایگی کرده است، جز وهم، نصیب صاحب پنجه نخواهد کرد.»

خانه سینما در بخش پایانی این بیانیه تاکید کرده است:«سینماگران ایران هر چند از ساخت چنین فیلمی اندوهگین‌اند و بر سرنوشت سینما تاسف می‌خورند، اما یقینا شایسته‌ترین پاسخ را، ساختن آثاری می‌دانند که چهره نجیب تمدن ایرانی را بیش از پیش

به جهان بشناساند.»

اما در همان روز کمپانی برادران وارنر، سازنده فیلم جنجال‌برانگیز ۳۰۰ در واکنش به اعتراض ایرانیان، در بیانیه‌ای گفت:«هدف ما از ساخت این فیلم توهین به هیچ فرهنگ، ملیت و یا نژادی نبوده و این فیلم سندیت تاریخی ندارد.»

در بیانیه این کمپانی آمده:«فیلم ۳۰۰، فیلمی افسانه‌ای برگرفته از کمیک استریپی نوشته «فرانک هیلر» است و بر اساس یک اتفاق تاریخی واقعی نوشته نشده است.

در ادامه این بیانیه آمده است:« این استودیو این فیلم را تنها به عنوان فیلمی تخیلی، افسانه‌ای و صرفا با هدف سرگرمی مخاطب خود ساخته و به هیچ وجه قصد توهین به نژاد و فرهنگ خاصی داشته است. این فیلم حقیقتا یک تریبون سیاسی نیست.