احتمال لغو تحریم‌های مالی علیه ایران

دنیای اقتصاد- شبکه خبری BBC از قول دیپلمات‌ها در سازمان ملل خبر داد پیشرفت قابل توجهی در توافق بر افزایش تحریم‌ها علیه ایران داشته‌اند. این شبکه خبری افزود: گرچه روسیه و چین که ارتباطات مالی قوی با ایران دارند،‌ همچنان با برخی تحریم‌ها مخالفند، اما سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان پس از جلسه‌ای در روز دوشنبه اعلام کردند که به توافق نزدیک شده‌اند.

آسوشیتدپرس از قول وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل خبر داد که در توافق نهایی،‌ احتمالا تحریم‌های مالی سخت علیه ایران حذف خواهد شد.

سفیر انگلیس در سازمان ملل نیز گفت: پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان به پیش‌نویس قطعنامه تحریم علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای نزدیک‌تر شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، امیر جونز پری، سفیر انگلیس در سازمان ملل روز دوشنبه پس از دور دیگری از نشست‌های نمایندگان آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا در نیویورک به خبرنگاران گفت: انتظار ما این است که ثمره مذاکراتمان به وسیله کارشناسانمان بررسی شود و به پایتخت‌ها فرستاده شود. ما صبح سه‌شنبه بار دیگر دیدار می‌کنیم تا ببینیم چه طور می‌توانیم آن را پیش ببریم.

نشست دو ساعته غیررسمی دوشنبه ۱+۵ پس از جلسات چانه زنی که از هفته گذشته آغاز کرده‌اند، انجام شد. ژان مار دو لا سابلیر، سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: فکر می‌کنیم اکنون (به توافق) بسیار نزدیک هستیم. این بهترین نشستی است که از زمان آغاز مذاکرات تاکنون داشته‌ایم.

همچنین توماس ماتوسک، سفیر آلمان در سازمان ملل گفت: این تجربه بسیار دلگرم‌کننده‌ای بود که شش کشور کوشیدند به روشی بسیار سازنده و پیش رونده دست یابند و این نشان می‌دهد که اعضای شورای امنیت در کنار یکدیگر قرار دارند، زیرا ما به آن در راستای واداشتن ایران به بازگشت به مسیر مذاکرات نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری رویتر، الخاندرو ولف، سفیر فعلی آمریکا در سازمان ملل پس از مذاکرات دوشنبه گفت: هدفمان این است که تا روز یکشنبه آینده این کار را به پایان برسانیم.

وی به خبرنگاران گفت: بسته به دستوراتی که از پایتخت‌ها دریافت کنیم که آیا توافقی کلی در رویکرد وجود دارد یا خیر، این مساله می‌تواند به سرعت پیش رود.

وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل تایید کرد که در خصوص تحریم تسلیحاتی بر قابلیت ایران برای صدور سلاح‌های متعارف و نیز منع اعطای وام‌های دولتی به تهران توافق شد.

وانگ گفت که تحریم‌های مالی سخت‌تری نظیر محدودیت اعتبار صادرات ممکن است حذف شود. همچنین تردیدهایی درباره تحریم علیه افراد و گروه‌های خاص وجود دارد. مذاکرات به مدت دو هفته است که در نیویورک دنبال می‌شود و شش کشور امیدوارند روز سه‌شنبه تمامی اعضای شورای امنیت از مذاکرات مطلع شوند. ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز گفت: در خصوص بخش‌های اصلی در تمامی حوزه‌ها کار شده است؛ اما مساله در جزئیات است، بنابراین وقتی به مسایل خاص بپردازیم ممکن است همچنین مشکلاتی وجود داشته باشد که باید حل شود.