وزیر امور خارجه ایران از رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید اصلی برای امنیت خاورمیانه یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو، منوچهر متکی در سخنانی در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح در ژنو، گفت که با وجود اقرار «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسرائیل به داشتن تسلیحات هسته‌ای، اسرائیل تنها کشور منطقه است که از پذیرش معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای امتناع می‌کند. به گزارش ایرنا وزیر امور خارجه ایران افزود: اسرائیل هسته‌ای، تنها تهدید بزرگ برای منطقه و صلح بین‌المللی است و لازم است که جامعه بین‌المللی با اتخاذ تدابیر عملی، با جدیت با آن برخورد کند. وی با اشاره به فشارهای شورای امنیت برای واداشتن ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم، خاطرنشان کرد: جای تعجب است که در حالی که هیچ تدبیر و اقدام عملی برای مهار این منشا واقعی خطر هسته‌ای در خاورمیانه صورت نمی‌گیرد، کشور من تحت فشارهای مختلف و سنگین برای دست برداشتن از حق لاینفک و مسلمش برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است. متکی همچنین از آمریکا که به بهانه انهدام تسلیحات کشتار جمعی و آوردن امنیت بیشتر به منطقه، به عراق حمله کرد، به عنوان تهدید دیگری برای خاورمیانه یاد کرد. وزیر امور خارجه ایران گفت: پس از سالها جست وجو برای یافتن تسلیحات کشتار جمعی عراق، واضح است که تدارک حمله به عراق بر مبنای دروغ یا در واقع، بر مبنای اطلاعات جعلی و کذب صورت گرفت.

وی تصریح کرد که با توجه به این مسائل، به‌راحتی می‌توان درباره این مساله قضاوت کرد که آیا حاصل چنین عملیات نظامی گسترده، امنیت بیشتر برای منطقه بود یا بی‌امنیتی بیشتر.

دیدار متکی و وزیران خارجه هلند، آلمان و نیکاراگوئه

وزیر خارجه کشورمان با وزرای خارجه آلمان، هلند و نیکاراگوئه در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر در ژنو دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه منطقه‌یی و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدارها با ارائه گزارشی از اجلاس همسایگان در بغداد تاکید کرد اجلاس بغداد فرآیند جدیدی را بر تقویت امنیت و ثبات در عراق فراهم سازد.

متکی در خصوص موضوع هسته‌ای تصریح کرد: راه‌حل گفت‌وگو بهترین کارایی را در تحقق حقوق مسلم ملت ایران و رفع ابهام‌ها به وجود خواهد آورد.