دنیای اقتصاد- به گفته سخنگوی دولت، جمهوری اسلامی ایران نه از صدور قطعنامه جدید استقبال می‌کند و نه از صدور آن نگران است. الهام طرح موضوع حضور رییس جمهوری در جلسه شورای امنیت را «ابتکاری جدید» خواند و گفت: انجام این سفر هنوز قطعی نیست. دنیای اقتصاد- سخنگوی دولت در پنجاه و یکمین هفته سال، برای چهل و چهارمین و آخرین بار در نشستی رسانه‌ای ضمن ارائه گزارش اجمالی از فعالیت دولت در سال‌جاری، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

غلامحسین الهام خاطرنشان کرد جمهوری اسلامی ایران نه از صدور قطعنامه جدید استقبال می‌کند و نه از صدور آن نگران است.

الهام به شورای امنیت توصیه کرد مسیر منطقی را در پیش بگیرد زیرا که انتخاب‌های دیگر کار را پیچیده‌تر می‌کند. سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شورای امنیت مسیر منطقی طی نکند و ایران را تحریم کند، پاسخ ایران چه خواهد بود گفت: ما به اقتضای شرایط پاسخ جدی، محکم و مناسب خواهیم داد.سخنگوی دولت با اشاره به ابتکارات احمدی نژاد در شرایط مختلف، خاطرنشان کرد رییس جمهوری از این ابتکارات و طرح‌ها، به موقع استفاده می‌کند و برای پیشبرد اهداف، در هر شرایط برنامه و سناریوی خود را دارد.

الهام طرح موضوع حضور رییس جمهوری در جلسه شورای امنیت را «ابتکاری جدید» خواند و گفت: انجام این سفر هنوز قطعی نیست.

الهام با بیان اینکه جای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و نه شورای امنیت، گفت: مداخله شورای امنیت در این زمینه موجب تضعیف جایگاه آژانس می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برای رییس‌جمهوری جهت حضور در اجلاس شورای امنیت درخواست ویزا شده است، تصریح کرد: وزارت خارجه در حال انجام اقدامات لازم است.

خبرنگار دیگری گفت: شورای امنیت در حد سفرای کشورها است، چرا رییس‌جمهوری می‌خواهد به این اجلاس برود که الهام پاسخ داد: ابتکاری که عرف‌ها را تغییر می‌دهد، منشا تاثیرات جدیدی در کل روابط بین‌الملل می‌شود و آقای احمدی نژاد در خیلی از عرصه‌ها مبتکر و تحول‌گرا است و همین ابتکارات منشا تحولات و اثرات مثبتی برای مردم بوده است، این قالب‌شکنی‌ها قطعا فضاهای جدید برای تاثیرگذاری و تحول‌آفرینی ایجاد خواهد کرد.

خبرنگار دیگری پرسید آیا شورای امنیت به رییس‌جمهوری برای حضور در اجلاس پاسخ داده است؟

پاسخ الهام به این سوال منفی بود.

الهام تصریح کرد: همکاری متقابل ایران و روسیه تصمیم دوستی و راهبردی است و مساله نیروگاه بوشهر هم از نظر ما سیاسی نیست، بهتر است موضوع تکمیل نیروگاه بوشهر در چارچوب تعهدات به پیش رود.

سخنگوی دولت درباره احتمال تغییر ساعت در سال آینده گفت: در سال ۷۰، ساعت بدون استدلال و بر پایه فرضیه‌ای ثابت نشده تغییر یافت که البته روش علمی و منطقی برای اثبات کاهش مصرف انرژی در آن دیده نشد و استدلالی روشن تا پایان نداشت.

الهام افزود: آمار وزارت نیرو نشان می‌دهد که در همان نقطه اوج مصرف در سال ۸۵ نیز کاهش مصرف انرژی داشتیم و در کل مصرف برق با توجه به سرمایه‌گذاری جدید در این بخش رشد مصرف کاهش نیز مشاهده شد. بنابراین این کار از اختیارات دولت است و زیر سوال بردن این اختیارات منصفانه نیست.

انتقاد رییس مجمع از دولت سیاسی است

وی در خصوص انتقاد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دولت خاطرنشان کرد: این موضوع قابل پاسخ نیست. مسایل، روابط و مشکلات و مطالبات سیاسی را نباید به امور ساختاری منتقل کرد. امروز هر کس اهداف خود را در انتخابات بیان می‌کند و اگر مردم به آن نه بگویند این نشان می‌دهد که برنامه دیگری را پذیرفته‌اند. بر این اساس نباید بین نگاه سیاسی و تکالیف ساختاری خلط کنیم. وی گفت: انتقادات رییس مجمع تشخیص مصلحت از عملکرد دولت و دخالت در امور اجرایی سیاسی بوده و باعث تنزل جایگاه مجمع تشخیص می‌شود.

الهام با اشاره به نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر عملکرد قوای سه‌گانه اظهار داشت: برآیند نظارتی مجمع تشخیص مدت‌دار و در رابطه با سیاست‌های بلندمدت است و هر چه در امور و کارهای اجرایی مداخله کند جایگاه و اعتبار آن از نگاه اصلی و کلی لازم مجمع تنزل می‌یابد. در مورد بودجه نیز نمایندگان مجلس آن را به تصویب می‌رسانند بنابراین این گفته‌ها را قبول نداشته و بیشتر سیاسی می‌دانیم.

وی درباره نرخ تورم سال آتی گفت: برنامه و کارشناسی بودجه را تورم‌زا نمی‌داند و دولت همچنان در تلاش است تا تورم به سمت یک رقمی شدن پیش برود و آمارهایی که افزایش تورم را نشان می‌دهد بیشتر تخمینی و مبتنی بر آمار مراکز شناخته شده رسمی و یا علمی نیست. متصدی ارائه آمار واقعی بانک مرکزی است، اما برخی به دنبال التهاب هستند تا تورم روانی در مردم به وجود بیاید. الهام در خصوص دیدار اخیر «محمود احمدی‌نژاد» با مراجع تقلید خاطر نشان کرد که «دیدار با مراجع نیاز به واسطه ندارد.»

الهام این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگاری عنوان کرد که از وی پرسید: «آیا سخنان تیمور علی عسگری نماینده مجلس مبنی بر اینکه رییس جمهوری با وساطت آقای هاشمی رفسنجانی به دیدار مراجع رفته است، صحت دارد؟»

الهام پاسخ داد: هیچ وقت در این خانه‌ها بسته نبوده که نیاز به «دربان» داشته باشد. سخنگوی دولت افزود: اگر دیگران گزارش دیگری دارند که ما از آن مطلع نیستیم، بیان کنند که در آن ملاقاتهای پنهان چه گفته شده است.