اعتراض به فیلم «300» ادامه دارد

نگاه سوم - اعتراض ایرانیان مقیم آمریکا به نمایش فیلم ضد ایرانی «۳۰۰» ادامه دارد. این فیلم با اختصاص ۱۸۰ سالن سینما در لس‌آنجلس در نخستین روزهای نمایش، موفق به فروش ۷۰میلیون دلاری شد که آشکارا تاریخ و تمدن ایران را مورد استهزا قرار می‌دهند.اما ایرانی‌های مقیم آمریکا که این فیلم را توهینی آشکار به هویت و تاریخ ایران می‌دانند، در اقدامی یکپارچه «۳۰۰» را محکوم کردند. آنها با تهیه طومار اینترنتی و با ارسال آن به آشنایان خود در ایران، داخل کشور را نیز در جریان ساخت چنین فیلمی قرار دادند.این طومار در حال حاضر در سایت Petition on line.com قرار گرفته است و روز به روز به معترضان این فیلم اضافه می‌شوند. اما این فقط ایرانی‌ها نیستند که بر پوچی و عبث بودن محتوای «۳۰۰» تاکید دارند و رسانه‌های جهان نیز که نشریات آمریکایی متعددی میان آنها دیده می‌شود پیکان تیز انتقاداتشان را به سوی این فیلم نشانه گرفته‌اند. روزنامه «نیوزدی» چاپ نیویورک، فیلم «۳۰۰» را جنگ هالیوودی آمریکا با ایران معرفی کرد. در این روزنامه نوشته است: در این فیلم اسپارت‌ها که با عده بسیار کم در مقابل ایرانیان خونخوار شکست می‌خورند ولی در حقیقت با دلاوری‌های خود، برندگان اخلاقی و حقیقی این جنگ هستند. در صحنه‌های مختلف این فیلم تماشاچی شاهد جنگ میان غربی‌های عاشق صلح و آزادی با «خشایارشاه» پادشاه خونخوار ایرانیان مستبد است.

«نیوز دی» در ادامه می‌افزاید: فیلم «۳۰۰» در واقع برای بسیاری از آمریکایی‌ها تداعی‌کننده وضعیت کنونی است، عده‌ایی از آمریکایی‌ها معتقدند که برای ایالات متحده آمریکا مقدر شده تا بر علیه نیروهای شیطانی که توسط ایرانیان هدایت می‌شوند، جنگی مهم و ضروری را در خاورمیانه به راه بیندازند.

پس از آن که برخی رسانه‌های جهانی اعلام کردند که فیلم «۳۰۰» با حمایت مالی و به درخواست دولت آمریکا ساخته شده است، «زاک اسنایدر» کارگردان این فیلم ضدایرانی مدعی شد که این تصوری اشتباه است. اسنایدر در گفت‌و‌گو با روزنامه «بوستون گلوب» با بیان این مطلب که نگاه من با فرانک میلر (نویسنده کتاب) مشترک است، گفت: «ممکن است برداشت‌های متفاوتی از این فیلم شود، اما من هیچ اظهارنظر سیاسی در این باره نخواهم کرد. وقتی نقد سیاسی آنها را می‌خوانم، به نگاه سیاسی آنها پی می‌برم.»

در ادامه اعتراضات ایرانیان، چهار نماینده در تذکری به متکی، وزیر امور خارجه و صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار جلوگیری از ادامه نمایش فیلم ضد ایرانی «۳۰۰» در کشورهای مختلف شدند. این تلاش‌ها برای جلوگیری از نمایش فیلم «۳۰۰» که تصویری زشت از ایرانیان را نشان می‌دهد، معطوف است. تصویری که با توجه به قدرت صنعت سینما در عرصه جدید می‌تواند در بسیاری از مسایل سیاسی نیز تاثیرگذار باشد.