در سال۱۹۹۹ شیخ عیسی از دنیا رفت و بزرگ‌ترین فرزندش شیخ‌حَمَد جای او را گرفت. شیخ‌حَمَد دوران اصلاحات سیاسی و اقتصادی را در بحرین شروع کرد. ۲۰۰۱:

* رای‌دهندگان بحرینی در رفراندوم به منشور اقدام ملی رای دادند که محور اصلی برنامه آزادسازی سیاسی شیخ‌حَمَد بود: در این منشور پیشنهاد یک سلطنت مشروطه شده بود که مجلس انتخابی عوام و قوه‌قضائیه مستقل دارد و به زنان حق رای می‌داد.

* شیخ‌حَمَد قانون خصوصی‌سازی را امضا کرد تا نقش بیشتر بخش‌خصوصی در رشد اقتصادی تقویت شود.

۲۰۰۲:

*‌ شیخ‌حَمَد بحرین را سلطنت مشروطه اعلام کرد و جایگاه خود را از امیر به سلطان تغییر داد.

* نخستین انتخابات شهرداری‌ها و مجلس برگزار شد.

* مجلس دو بخشی با انتخابات تشکیل شد.

* سازمان نظارت مالی مستقل ایجاد شد تا موارد اختلاس و تخطی از هزینه دولتی را پیگیری کند.

* سازمان تنظیم مخابرات (TRA) تاسیس شد: شیخ حَمَد فرمانی صادر کرد تا خط‌مشی‌هایی برای بخش‌های توریسم، مخابرات، حمل و نقل، برق و آب، بنادر و فرودگاه‌ها، نفت و گاز و پست باشد.

۲۰۰۳:

* مجوز خدمات مخابرات سیار بوسیله TRA به شرکت MTC vodafone داده شد و به انحصار ارائه‌کننده خدمات مخابرات بحرین به نام باتلکو پایان داده شد.

*حمل‌و‌نقل عمومی، خصوصی شد

۲۰۰۴:

* بخش مخابرات کاملا آزادسازی شد، نخستین کشور منطقه خلیج فارس

* امضای موافقنامه تجارت آزاد با ایالات‌متحده، نخستین کشور منطقه خلیج فارس

الزام به اینکه شرکت‌های بیمه خارجی یک شریک داخلی برای فعالیت داشته باشند توسط سازمان پولی بحرین برداشته شد، ۱۰۰درصد مالکیت خارجی مجاز شد (قبلا حداقل ۵۱درصد مالکیت بحرینی‌ها نیاز بود)

* نادا حفض به عنوان وزیر بهداشت منصوب شد نخستین زنی که به وزارتخانه دولتی می‌رسید.

۲۰۰۵:

* بحرین و دولت آمریکا FTA را امضا کردند.

۲۰۰۶:

*در اوت ۲۰۰۶، FTA اجرایی شد.

* ایجاد برنامه اصلاحات نیروی کار

*خصوصی‌سازی تاسیسات بندری

* هیات توسعه اقتصادی برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی، بوروکراسی و تشریفات اداری را کاهش داد. وجود فدراسیون تجاری چندجانبه قانونی شد، چندین قانون حمایت برای کارگران اتحادیه‌های کارگری تصویب شد. سازمان تنظیم بازار کار تشکیل شد و صندوق حمایت از آموزش کارگران بحرین ایجاد گردید.

* مام‌تلکات که یک شرکت هلدینگ دولتی است تاسیس شد تا عملکرد همه شرکت‌های دولتی را بهبود بخشد و هر جا مناسب است خصوصی‌سازی را انجام دهد.

* انتخابات مجلس و شهرداری‌ها در نوامبر ۲۰۰۶ برگزار شد.