رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تردیدی نیست که وحدت، اتحاد و همکاری رمز پیروزی هر جریانی است. شکی نیست که تفرق مایه ضعف و زبونی و شکست است و امتی که عاقل باشد حدود این وحدت را به درستی تشخیص خواهند داد. به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در همایش «جهاد علمی، وحدت اسلامی، چالش‌ها و راهکارها» که در دانشگاه امام صادق برگزار شد، با بیان این که «قرآن راهنمایی خوبی برای بشر است» ادامه داد: بشر طبیعتا اختلاف‌نظر دارد، اما قرآن می‌خواهد این اختلاف‌نظرها به نزاع و درگیری و اختلاف فیزیکی مبدل نشود. اگر صرفا با اختلاف‌نظر مخالفت شود، جامعه منجمد، دگم، بی‌خاصیت و ساکت خواهد شد و هیچ گروه عاقلی نباید از اظهارنظر برنجد.

وی خود بر چند صدایی در جامعه تاکید کرد و گفت: تک‌صدایی در همه جا محکوم است. هیچ جامعه بشری تک‌صدایی را نمی‌پذیرد. هر کسی می‌گوید و اظهارنظر می‌کند و مردم راه را انتخاب می‌کنند. تجربه سیاسی من می‌گوید افکار عمومی کمتر اشتباه می‌کنند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به علمای اسلام، گفت: بگذارید در فضای جامعه اسلامی، اظهارنظر آزاد باشد. دوره انسداد باب اجتهاد دیگر تمام شده است. انسداد در باب اجتهاد یکی از عوامل عقب‌ماندگی جوامع اسلامی بوده است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارزیابی سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا در منطقه، گفت: تفرقه یک اسلحه زنگ‌زده قدیمی است و علمای اسلام باید با آن مقابله کنند و اجازه ندهند که چند افراطی در کشورهای اسلامی تفرقه بیاندازند و مانع قدرت گرفتن جهان اسلام شوند. نادان‌ها حق ندارند ملت‌های اسلامی را به جان هم بیندازند.

تجمع جمعی از دانشجویان

در حالی که هاشمی رفسنجانی در همایش «وحدت اسلامی، چالش‌ها و راهکارها» سخنرانی می‌کرد، تعدادی از دانشجویان دانشگاه امام‌صادق در مقابل محل برگزاری همایش تجمع کردند. خبرگزاری فارس شمار این دانشجویان را حدود ۲۰۰نفر تخمین زده است.

به گزارش ایسنا، تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی با عناوین «روحانیت انقلابی: با محرومان و پابرهنگان میثاق خون بسته‌ایم»، «نه سازش نه تسلیم نبرد با استکبار»، «جمع مبارزه و رفاه‌طلبی، آب در هاون کوبیدن است» و «ما سوال داریم» در دست داشتند. بسیج دانشجویی دانشگاه امام‌صادق‌(ع) نیز درباره سخنرانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دانشگاه بیانیه‌ای با عنوان «ما سوال داریم!!» صادر کرد.

مواردی همچون «عدم همراهی با دولت اصولگرا و بعضا اتخاذ مواضع متقابل در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب» و «حمایت‌های سوال برانگیز از جریان فکری و سیاسی دانشگاه آزاد»، «بحرانی جلوه‌دادن فضای کشور که به احساس ناامنی دامن می‌زند» از دیگر مطالبی است که در این بیانیه نسبت به آنها انتقاد شده است.