رییس کل دادگستری استان تهران و عضو هیات سه نفره پیگیری فرار شهرام جزایری عرب گفت: تحقیقات نشان می‌دهد هیچ‌گونه تبانی از طرف کارکنان قضایی و دیگر نهادها برای فرار «جزایری» صورت نگرفته است. سید علیرضا آوایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اتمام کار هیات سه نفره پیگیری فرار شهرام جزایری، افزود: نمی‌توان گفت که عده‌ای ازافراد عالی‌رتبه با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده موقعیت را برای فرار این مفسد اقتصادی فراهم کرده باشند. وی در عین حال با بیان اینکه هیات پیگیری به این نتیجه رسیده است که قصور، غفلت و بی‌توجهی در انجام وظیفه صورت گرفته است، ادامه داد: نتیجه گزارش هیات سه نفره به رییس قوه قضائیه و دستورات ایشان نشانگر برخورد جدی نظام قضایی بااین بی‌توجهی است.

آوایی یادآور شد: گزارش هیات سه نفره نشان می‌دهد که خروج شهرام جزایری از زندان از سوی ماموران «بدون اجازه کتبی قضات و هماهنگی با مسوولان قضایی» صورت گرفته است.

رییس کل دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: هنوز نتوانستیم توجیهی برای این کار محافظان شهرام جزایری پیدا کنیم بنابر این تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این متهم اقتصادی از سادگی، بی‌توجهی و غفلت قاضی پرونده سوء‌استفاده کرده است اما تاکنون ادله مستحکمی مبنی بر سوء‌نیت یا خیانت کارکنان قضایی پیدا نشده است. آوایی گفت: هر چند برخی از غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها می‌تواند با یک خیانت یا سوءنیت تفاوت چندانی نداشته باشد. وی افزود: حساسیت نداشتن، بی‌توجهی و غفلت در مورد امور زندان برای هیات مسلم شده است و براین اساس گزارشی تهیه و به رییس قوه قضائیه ارائه شده است. رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به پرونده افرادی که‌ پیرو فرار جزایری از سمت خود در قوه قضائیه برکنار شده‌اند، گفت: پرونده این افراد به دلیل امنیت شغلی در دادسرای کارکنان دولت بررسی خواهد شد. وی افزود: زمان و نحوه رسیدگی به این پرونده در آینده نزدیک از سوی دادگستری تهران یا سخنگوی قوه‌قضائیه به اطلاع عموم خواهد رسید.

قوه‌قضاییه اتهام همدستی را پاک کند

نماینده مردم تهران گفت: قوه‌قضاییه باید با پیگیری موضوع فرار شهرام جزایری اتهام همدستی بعضی از اعضایش با شهرام جزایری را پاک کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، الیاس نادران با اشاره به اقدام اخیر قوه‌قضاییه مبنی‌بر، برکناری ۴ مقام قضائی از مسوولیتشان به خاطر موضوع فرار شهرام جزایری گفت: این اقدام دیرهنگام بود ولی قابل تقدیر است. وی افزود: این اقدام نمی‌تواند نافی مسوولیت قوه‌قضاییه در پیگیری فرار شهرام جزایری باشد و قوه‌قضاییه باید این موضوع را همچنان پیگیری کند. نماینده تهران با تاکید بر اینکه مسوولیت قوه‌قضاییه همچنان در این مساله باقی است، تصریح کرد: کل قوه‌قضاییه باید پیگیر این مساله باشد. نادران تاکید کرد: قوه‌قضاییه باید بتواند اتهام همدستی بعضی از اعضای قوه‌قضاییه با شهرام جزایری را پاک کند یا توضیح دهد که نفوذ شهرام جزایری در قوه‌قضاییه تا چه سطح و عمقی بوده است.