پیوند تعلیق با انجام مذاکره منطقی نیست

دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیوند مذاکره با آمریکا و مساله تعلیق غنی‌سازی منطقی به نظر نمی‌رسد. سیدمحمد علی حسینی دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اگر از سوی آمریکا پیشنهاد رسمی برای مذاکره ارائه شود، آیا امکان تعلیق از سوی ایران وجود خواهد داشت، گفت: موضع ایران درباره غنی‌سازی بارها اعلام شده است. درباره مساله مذاکره با آمریکایی‌ها نیز بارها گفته‌ایم اگر پیشنهادی به صورت رسمی مطرح شود، بررسی خواهد شد، اما پیوند این دو موضوع منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی همچنین در مورد احتمال شکل‌گیری مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی بغداد اضافه کرد: در‌حال‌حاضر این موضوع در دستور کار ایران قرار ندارد.

حسینی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص مذاکرات هسته‌ای با آمریکا در حاشیه کنفرانس بغداد گفت: محل مذاکره اهمیت ندارد. آنچه پیش از این از سوی ایران عنوان شده به بدون پیش‌شرط بودن مذاکره است نه محل آن.

وی در باره کنفرانس امنیتی بغداد گفت: ایران از گذشته پیشنهاد برگزاری چنین اجلاسی را با حضور کشورهای همسایه عراق ارائه داده بود پس از آن پیشنهادهای دیگری هم در این چارچوب مطرح شد. ضمن آنکه تماس‌های فشرده‌ای بین آقایان زیباری و متکی انجام شده و روز شنبه هم وزیر امور خارجه با سعود الفیصل در ارتباط با نحوه و شکل برگزاری این کنفرانس مذاکراتی را داشتند.

حسینی درخصوص اظهار‌نظر اخیر خود در‌باره تقاضاهای مکرر آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: آنچه گفتم این بود که در دوره اخیر آمریکایی‌ها از کانال‌های مختلف در‌خواست مذاکره با ایران را پیرامون عراق و امنیت آن مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد آخرین تحولات مساله هسته‌ای ایران نیز گفت: روند مذاکرات را به بن‌بست رسیده تلقی نمی‌کنیم و همواره بر این موضوع تاکید داشته‌ایم ضمن آنکه تمامی تلاش‌ها و دیدارهایی که درا ین رابطه صورت می‌گیرد برای تاکید بر روند مذاکرات و یافتن راه‌حلی منطقی و مبتنی بر ضوابط بین‌المللی است.