مذاکرات مدیران سیاسی پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان درباره‌ قطعنامه‌ جدید علیه ایران باز هم نتوانست به نتیجه‌ ملموسی دست یابد و با وجود ابراز امیدواری دیپلمات‌ها، اختلافات بر سر برخی مسایل همچنان باقی است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: آمریکا، چهار قدرت اروپایی و چین روز پنج‌شنبه در مذاکراتی تلفنی درباره‌ سخت‌کردن تحریم‌ها علیه ایران به علت خودداری از تعلیق برنامه‌ هسته‌ای مذاکره کردند. مذاکرات میان پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان ادامه مذاکراتی بود که روز دوشنبه هفته گذشته در سطح مدیران وزارت امور خارجه این کشورها در لندن برگزار شد. این کشورها در خصوص پیش‌نویس قطعنامه دومی که قرار است به شورای امنیت سازمان ملل در خصوص سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران ارائه شود، مذاکره کردند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا گفت: امیدواریم آنها بتوانند به توافقی درخصوص عناصر قطعنامه دست یابند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل گزارش داد قدرت‌های مهم جهانی روز پنج‌شنبه در خصوص تحریم‌های جدید احتمالی علیه ایران پیشرفت حاصل کردند، اما برخی اختلافات باقی است. به گفته این دیپلمات‌ها مذاکرات مدیران سیاسی ۱+۵ حدود دو ساعت به طول انجامید.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنها مذاکرات سازنده‌ خوبی داشتند و در طول آن در خصوص توافق بر سر عناصر یک قطعنامه پیشرفت حاصل کردند.

مسایل اندک دیگری برای مذاکره باقی است و مدیران سیاسی در خصوص برگزاری یک کنفرانس تلفنی دیگر در صبح دوشنبه با یکدیگر توافق کردند.

از سوی دیگر مشاور خاویر سولانا اظهار داشت، در خصوص اینکه برخی کشورهای اتحادیه اروپا در سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران بر سر مساله هسته‌ای تا کجا پیش ‌روند، محدودیت‌هایی وجود دارد. خبرگزاری رویتر به نقل از آنالیزا گیانلا، مشاور خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا گفت: تحریم‌های اتحادیه در حال حاضر سخت‌تر از چیزی است که شورای امنیت سازمان ملل بر سر آن توافق کرده است. وی افزود: کشورهای عضو اتحادیه به طور کامل آنها را اجرا خواهند کرد و در صورتی که تهران از توقف غنی‌سازی اورانیوم خودداری کند، آنها را شدید‌تر خواهند کرد.

وی تاکید کرد: اما نمی‌توان انتظار داشت که کشورهای عضو قراردادهایی را که در حوزه‌هایی قرار دارند که ربطی به اشاعه‌ یا مسایل هسته‌ای یا بالستیکی یا غیره ندارند، با ایران لغو کنند. وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت: نقش فرانسه ایجاد تعادل بین آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند و روس‌ها و چینی‌ها است که این سطح تحریم‌ها را نمی‌خواهند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، فیلیپ دوست-بلازی پنج‌شنبه پس از دیدار با مقامات چینی در پکن در جمع خبرنگاران تاکید کرد: مساله اصلی برای ما اتحاد جامعه بین‌الملل است.

وی افزود: ایران که با این اتحاد روبه‌رو شود، گزینه‌ای راهبردی پیش رو خواهد داشت که یا انزوا و یا تعلیق فعالیت‌های حساس هسته‌ایش است.

وزارت خارجه چین نیز از توضیح درباره قطعنامه جدید علیه ایران خودداری کرد اما لی این مساله را با «عباس عراقچی»، معاون وزیر خارجه ایران که روز پنج‌شنبه به پکن سفر کرده بود، مطرح کرد.