تصمیم نهایی درباره تعیین دستمزد دوشنبه گرفته می‌شود

تصمیم نهایی درباره تعیین دستمزد سال ۸۶ کارگران از سوی شورای عالی کار در جلسه دوشنبه هفته جاری گرفته خواهد شد. عبدالحمید محمدی، نماینده کارگران در شورای عالی کار، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جلسه روز چهارشنبه این شورا گفت: در این جلسه تنها بحث اطلاع‌رسانی صورت گرفت و برخی از گزارش‌ها بررسی شد.

او افزود: در جلسه روز چهارشنبه شورای عالی کار هیچ یک از شرکای اجتماعی پیشنهادی درباره میزان دستمزد کارگران برای سال آینده ارائه نکردند. محمدی درباره اظهارنظر‌های صورت گرفته مبنی بر اینکه حداقل دستمزد بین ۱۸۰ تا ۲۳۰هزار تومان تعیین خواهد شد، بیان کرد: چنین بحث‌هایی در جلسه مطرح نشد و تنها بحث تورم و سطح معیشت خانوار‌های کارگری براساس قانون کار ملاک تعیین دستمزد‌ها برای سال آینده قرار خواهد گرفت.

محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی نیز روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران در شیراز گفت: تعیین حداقل دستمزد، به معیشت، رضایتمندی و بهره‌وری کارگران از یک سو و مسائل اقتصادی از سوی دیگر برمی‌گردد به گونه‌ای که افزایش نسنجیده آن موجب افزایش بی‌رویه تورم و بالا رفتن قیمت کالاها و نیز قیمت تمام شده محصولات خواهد شد. جهرمی افزود: اینگونه افزایش دستمزد که به افزایش تورم بیانجامد یک دور باطل است زیرا از یک طرف دستمزد افزایش می‌یابد و از سویی پولی که توی جیب کارگر می‌رود دوباره از طریق تورم از جیبش برداشته می‌شود. وی با بیان اینکه این موضوع یک پیچیدگی دارد، گفت: در دولت تصمیمی اتخاذ کردیم که‌به نمایندگان کارگر و کارفرما نیز اعلام شد و به این سمت رفتیم که با افزایش حداقل مزد، با کاهش پلکانی این افزایش در مزدهای بیشتر مواجه باشیم.

وی با بیان ‌اینکه نزدیک به ۵/ ۱۸درصد نیروی کارمان حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند، گفت: برای آنان بیش از رقم تورمی پیش‌بینی دستمزد می‌کنیم و برای کسانی که مزد بیشتری می‌گیرند، رقم‌های متفاوتی در نظر گرفته‌ایم. جهرمی افزود: برای این دسته از افراد دستمزد را کمتر افزایش می‌دهیم.