برگزیدگان پنجمین جشنواره پویانمایی تهران معرفی شدند

نگاه سوم- پنجمین جشنواره پویانمایی تهران عصر پنج‌شنبه با معرفی برگزیدگان و با حضور رییس صداوسیما، رییس جشنواره، مدیرعامل کانون به کار خود پایان داد. در ابتدای این مراسم سیدحسین وزیری رییس جشنواره به مقایسه این دوره با دوره‌های گذشته پرداخت و بیان کرد: در اولین دوره از این جشنواره که در سال ۷۷ برگزار شد ما از ۲۶کشور جهان ۲۵۳اثر برای شرکت در مسابقه دریافت کردیم و در بخش ایران نیز ۸۸فیلم به بخش اصلی راه یافت اما امروز بعد از گذشت چیزی در حدود ۵سال از آن زمان در پنجمین جشنواره ۱۰۳اثر ایرانی و ۱۴۲اثر خارجی وارد بخش مسابقه شدند که با این مقایسه می‌توان به رشد صعودی این جشنواره پی برد.

وزیری گفت: ما مانع فعالیت‌ها و اقداماتی نظیر ایجاد گروه‌های انیمیشن در دانشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی آزاد نمی‌شویم زیرا این فعالیت‌ها در کنار برگزاری جشنواره توانست به رشد این عرصه کمک فراوانی کند.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر ما در تولید انیمیشن جایگاه خوبی داریم و در راستای این هدف کمک سازمان‌ها و نهادها تاثیر بسزایی دارد.

وزیری در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم سینماهای کانون را برای نمایش این آثار فعال کنیم و در روز بتوانیم یک سانس را به اکران این آثار اختصاص دهیم.

همچنین در ادامه این مراسم عزت‌ا... ضرغامی رییس صداوسیما از پدیدآورندگان پویانمایی تشکر کرد و گفت: خصوصا در این ۵دوره برگزاری جشنواره شاهد گسترش هنر پویانمایی و ارائه فیلم‌های مناسب و رقابت سالم با کیفیت بالا هستیم.

وی همچنین با اشاره به رهنمودهای مقام‌معظم رهبری عنوان کرد: «ایشان در صحبت‌های خود به تولید آثار پویانمایی و انیمیشن تاکید دارند و ما با توجه به صحبت‌های ایشان فراخوان عمومی برای دعوت به مشارکت همگانی در سراسر کشور می‌دهیم. زیرا این امر می‌تواند قابلیت‌ها را به تصویر بکشد و موجب کارآفرینی هم بشود».

ضرغامی همچنین اظهار داشت: صدا و سیما به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده تولیدات پویا نمایی در سال گذشته به طور متوسط ۸۰ ساعت انیمیشن از شبکه‌های مختلف پخش کرده است که بیشتر این تولیدات محصول شرکت‌ها بود.

در ادامه این مراسم با حضور داوران بخش‌های مختلف برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد.

هیات داوران مسابقه بین‌الملل به دلیل بالا بودن کیفیت فیلم‌ها به فیلم‌های «مارمالاد پرتقال» ساخته اینگا کورژنوا از روسیه به خاطر به کارگیری تخیل در خط داستانی، «گنجشک و پنبه دانه» از مرتضی احدی به دلیل پیوستگی در داستان فضا و تکنیک، «مردی که منتظر شد» ساخته تودور اوشف از کانادا به دلیل پیام فلسفی آن، «حکایت سارا» ساخته سوئلانا فیلیپوا از روسیه به دلیل تواناییش در بیان تخیل کودکان و تصاویر فوق‌العاده «شرلوک هولمز و دکتر واتسن» به کارگردانی الکساندر بابنوف از روسیه به دلیل تلفیق مفرح طنز روسی و انگلیسی و هجویه‌ای در باره دو کارگاه مشهور، دیپلم افتخار اهدا کرد. در بخش کودک و نوجوان فیلم «مادر بزرگ پرنده» ساخته فاطمه گودرزی از ایران به خاطر زیبایی گرافیکی و پیام قدرتمند آن تندیس طلایی بهترین فیلم برای کودکان و نوجوانان و ۸ سکه طلا را دریافت کرد.

«شاهزاده خانم کوچولو: نمی‌خوام برم بخوابم» ساخته ادوارد فاستر از بریتانیا به سبب تصویرسازی طنزآمیزی که رابطه بین والدین و کودکان موفق به دریافت تندیس طلایی بهترین فیلم تلویزیونی و ۸ سکه طلا شد.

در بخش فیم بلند «در میان تیغ‌ها» ساخته لوتا جفنبلید و یوزی جفنبلید از سوئد به دلیل طراحی و متحرک‌سازی برجسته و نگاه بشر دوستانه آن به دوران کودکی صاحب تندیس طلایی بهترین فیلم بلند و ۸ سکه طلا شد.

همچنین هیات داوران جایزه ویژه خود و ۸ سکه طلا را به فیلم «شیر فروش» ساخت هایگور کوالیوف محصول مشترک آمریکا و روسیه به دلیل شیوه انسانی بیان احساسات طراحی، صدا و گرافیک فوق‌العاده این فیلم اهدا کرد. تندیس طلایی بهترین فیلم و ۸ سکه طلا نیز به فیلم «عشق من» ساخته الکساندر پتروف از روسیه رسید. هیات داوران این فیلم را به خاطر کیفیت بی نظیر پویانمایی آن و به تصویر درآوردن اولین عشق یک مرد جوان در قالبی اصیل و پیچیده حائز رتبه برتر دانست.

فیلم «شاعر دانمارکی» ساخته توریل کاو از کانادا نیز برای بیان شاعرانه و تلاش برای درک مفهوم زندگی تندیس طلایی جایزه ویژه دبیر جشنواره و ۸ سکه طلا را از آن خود کرد. فیلم‌های «پای سیب» ساخته ایزابل فاوز از سوییس و «صفر درجه» ساخته امید خوش‌نظر از ایران به ترتیب تندیس نقره‌ای و ۶ سکه طلا و تندیس برنزی و ۴ سکه طلا را دریافت کردند.

در بخش مسابقه ایران نیز هیات داوران تندیس طلایی و ۸ سکه طلا را به «مسافر افق» به عنوان فیلم اول جشنواره پویانمایی تهران اهدا کرد.

همچنین فیلم‌های «صفر درجه» اثر امید خوش‌نظر و «عروسک گمشده» ساخته معین صمدی به ترتیب به عنوان فیلم‌های دوم و سوم این جشنواره معرفی شدند.

در بخش کودک و نوجوان فیلم «روزی کلاغی» ساخته عبدا... علیمراد صاحب تندیس طلایی شد.

مجید شاکری با فیلم «آریو، پهلوان کوچک» در بخش بهترین اثر تلویزیونی موفق به دریافت تندیس طلایی شد. از میان کاندیداهای بهترین اثر تبلیغی، اطلاع‌رسانی و ارشادی، فیلم «مهمانی شبانه» به کارگردانی ابراهیم ساکتی تندیس طلایی را به خود اختصاص داد.

در بخش فیلم تجربی، شیدا زرین فام با فیلم «اتاق جیغ» تندیس نقره‌ای را کسب کرد.

هیات داوران بخش مسابقه ایران به فیلمنامه امید خوش‌نظر برای فیلم «صفر درجه» تندیس نقره‌ای اهدا کرد.

از بین کاندیداهای بهترین پویانما، بهزاد فراهت برای فیم «بازگشت به خانه» تندیس نقره‌ای را دریافت کرد.

در بخش بهترین فضاسازی هیات داوران تندیس نقره‌ای را به حسین مرادی زاده برای فیلم «افسانه ماردوش - جام مقدس» اهدا کرد.

از میان کاندیداهای بهترین موسیقی نیز مهرداد جنایی برای فیلم «رستم و اسفندیار» تندیس نقره‌ای را به دست آورد.

حامد کیانی صداگذار فیلم «جنگ ساز» نیز موفق به دریافت تندیس نقره‌ای بهترین صداگذاری شد.

همچنین هیات داوران ۵ دیپلم افتخار خود را به فیلم‌های «مادربزرگ پرنده» ساخته فاطمه گودرزی، «ریشه در آسمان» اثر فرخنده ترابی، «هیچ روزی» ساخته محمدرضا خانزاد، «چیزی مثل ...» از مریم خلیل زاده و «رستوران متروک» ساخته مشترک مریم عباسپور و رامک امین کاظمی اهدا کرد.