در حالی که قرار است امروز مذاکرات ۱+۵در خصوص بررسی قطعنامه جدید علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران به صورت کنفرانس تلفنی پیگیری شود، خبرگزاری‌ها از بروکسل گزارش دادند شورای وزیران اتحادیه اروپا تدابیر محدودکننده در رابطه با ایران را براساس قطعنامه دوم دی ماه ۱۷۳۷ شورای امنیت تایید کرده‌اند. بنابراین گزارش، تدابیر محدودکننده شامل ممنوعیت صدور مواد و قطعات یا کمک‌های مربوط به طرح‌های هسته‌ای و موشکی می‌شود.

بر اساس این گزارش،‌ شورای وزیران اتحادیه اروپا همچنین تصمیم گرفتند حساب‌های اشخاص حقیقی و سازمان‌هایی را که از سوی شواری امنیت نام برده شده‌اند و همچنین دیگر اشخاص یا سازمان‌هایی که به طور مستقیم با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران در ارتباط هستند مسدود کرده و از ورود آنها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

مشکل بوشهر فنی است

در همین حال وزیر امور خارجه‌ روسیه در گفت‌و‌گو با یک روزنامه روسی، ضمن ابراز نگرانی نسبت به استفاده از گزینه‌ نظامی برای حل مساله هسته‌ای ایران و تاکید بر اینکه باید از اتخاذ چنین گزینه‌ای جلوگیری کرد، اظهار کرد مشکل تامین مالی ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در ایران تنها جنبه فنی دارد. سرگی لاوروف گفت: ما به بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای حل نظامی هرگونه بحرانی از جمله اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اعتقاد داریم.

استفاده از زور قابل تصور نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز گفت: کشورش معتقد است استفاده از زور برای حل مساله هسته‌ای ایران را نه می‌توان تصور کرد و نه پذیرفت.

جان باتیست ماته‌ئی افزود: فرانسه معتقد است استفاده از زور علیه ایران گزینه مناسبی نیست و تلاش‌های جامعه جهانی برای حل مساله ایران باید در چارچوب ماده ۴۱ از فصل هفتم منشور سازمان ملل که در آن به استفاده از زور اشاره‌ای نشده، باشد. ماته‌ئی افزود: نبود توافق بر سر برنامه هسته‌ای در حال حرکت به سوی حل سیاسی مساله است.وی نشست گروه ۱+۵ در لندن را سازنده ارزیابی کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در این نشست در تلاش‌های خود برای تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت با هدف واداشتن ایران به توقف برنامه هسته‌ای خود موفق بوده‌اند، هر چند مذاکرات ادامه دارد.

ماته‌ئی افزود: فرانسه امیدوار است مذاکرات به زودی پایان یابد و برای توقف ایران از ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، اقداماتی بیشتر اتخاذ شود.

با وجود اینکه ایران همواره اعلام کرده برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز و برای دستیابی به منابع جدید انرژی است و به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده از تاسیسات هسته‌ای آن بازدید کنند، اما غرب و آمریکا، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. از سوی دیگر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرده‌اند در بازرسی‌هایشان از تاسیسات هسته‌ای ایران انحرافی به سوی سلاح‌های هسته‌ای مشاهده نکرده‌اند.

گفت‌وگو در صورت تعلیق

در حالی که ایران همواره اعلام کرده به هیچ وجه غنی‌سازی را تعلیق نمی‌کند، نخست وزیر انگلیس تاکید کرد فقط در صورتی که ایران فعالیت غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، امکان گفت‌وگو با تهران فراهم می‌شود.