اخبار ضد و نقیض از دستگیری شهرام جزایری

در حالی که جانشین فرماندهی نیروی انتظامی روز سه‌شنبه از حضور شهرام جزایری در یکی از کشورهای عربی و نیز اعزام یک گروه پلیس برای تحویل وی خبر داده بود، دیروز برخی از خبرگزاری‌ها بر این خبر صحه گذاشتند و از دستگیری وی در امارات متحده عربی خبر دادند. براساس این گزارش، مقدمات تحویل وی از پلیس امارات در حال انجام است. درعین حال اصغر جهانگیر، مدیر کل حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه در تکذیب یا تایید این خبر اظهارنظری نکرد و گفت که از طریق مراجع قانونی پیگیر برخی اخبار منتشره مبنی بر دستگیری شهرام جزایری است.

از سوی دیگر حمیدرضا آصفی سفیر ایران در امارات متحده عربی، خبر دستگیری شهرام جزایری را تایید نکرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد پیگیری‌ها در بالاترین سطح ادامه دارد. ضمن آنکه یک مقام آگاه هم با رد این خبر به همین خبرگزاری گفت: اقداماتی برای دستگیری شهرام جزایری انجام شده، اما وی هنوز دستگیر نشده است.

همچنین در پی مطرح شدن گمانه‌هایی در خصوص پیگیری رد شهرام جزایری، رییس مرکز اطلاع‌رسانی ناجا گفت که پلیس کماکان با جدیت پیگیر دستگیری شهرام جزایری است.

سرهنگ مهدی احمدی، افزود: در صورت وصول هرگونه نتیجه درباره دستگیری شهرام جزایری در این خصوص از سوی نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی می‌شود.

تذکر نمایندگان در خصوص فرار جزایری

در همین حال چهار نماینده مجلس به وزرای اطلاعات، کشور و دادگستری در خصوص فرار شهرام جزایری تذکر دادند.

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز، سید محمود مدنی بجستانی نماینده گناباد، ستار هدایت خواه نماینده بویراحمد و سید حسن عباسی نماینده دلیجان در مجلس با اشاره به فرار شهرام جزایری از زندان در تذکر کتبی خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور و غلامحسین الهام وزیر دادگستری خواستار بررسی کامل موضوع فرار شهرام جزایری از مفسدان اقتصادی و برخورد با همه عوامل که مستقیم و یا غیرمستقیم در فراروی دخیل بوده‌اند، شدند.

نمایندگان تذکر‌دهنده با انتقاد از اطاله دادرسی پرونده این مجرم تصریح کردند: کسانی که در تمهید و زمینه‌سازی گریختن وی دست داشته‌اند باید همگی شناسایی شده و به مردم معرفی گردیده و به سزای اعمالشان برسند.

تذکر دهندگان تاکید کردند: چرا وزارت اطلاعات در مورد چنین پرونده مهمی، ‌اطلاعات لازم نسبت به احتمال فرار وی را در اختیار مسوولان مربوطه قرار نداده است و اگر اطلاع‌رسانی کرده، چه پیگیری‌هایی کرده است.

در ادامه این تذکر نمایندگان با بیان این که نیروی انتظامی نسبت به وظیفه حساس خود در حفاظت از زندانی و جلوگیری از فرار آن چه اقدامی انجام داده، آمده است: وزارت کشور باید در مقابل وظیفه امنیتی نیروی انتظامی چه در موضوع فرار از زندان و چه مساله خروج از مرزها پاسخگو باشد.

باید همه پاسخگو باشند

آیت‌ا... دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور نیز در همایش تخصصی قضایی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سهل‌انگاری باعث فرار یکی از مفسدان اقتصادی شده که باید همه پاسخگو باشند. وی افزود: دستگاه قضایی نیز هتک حرمت شد و در این زمینه دستگاه‌های قضایی در لبه تیغ هستند و باید تمام سعی خود در اجرای انجام صحیح کارها بکنند.

این در حالی است که با اعتراض وکیل پرونده شهرام جزایری به رای صادره علیه موکلش، پرونده جزایری بار دیگر در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی خواهد شد. محمد صادق آل محمد درباره رای دادگاه بدوی شعبه ۱۱۹۲ مجتمع قضایی امور اقتصادی به پرونده شهرام جزایری عرب با بیان این که این حکم هنوز تایپ و ابلاغ نشده است، گفت: طبق قانون پس از ابلاغ به موکل و وکیل، حکم بدوی تا ۲۰ روز قابل تجدید نظر خواهی است. وکیل شهرام جزایری یادآور شد: منتظر ابلاغ حکم بدوی صادره هستیم که پس از ابلاغ، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

آل ‌محمد افزود: پس از اعتراض به حکم، پرونده موکلم در یکی از شعب تجدید نظر استان تهران رسیدگی خواهد شد و با این توصیف به دیوان عالی کشور نخواهد رفت. وکیل پرونده شهرام جزایری درباره رای قاضی پرونده نیز گفت: اشکالاتی از لحاظ حقوقی، شکلی و ماهوی بر حکم وارد است که هنگام تنظیم لایحه تجدیدنظر‌خواهی، موارد را اعلام خواهیم کرد.

برگزاری همایش «تقدیر از چهره ماندگار مفاسد اقتصادی»

در حالی‌که هنوز خبر دستگیری شهرام جزایری از سوی هیچ نهاد قانونی تایید نشده است، عصر سه‌شنبه جنبش عدالتخواه دانشجویی با همکاری بسیج دانشجویی دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران همایش «تقدیر از چهره ماندگار مفاسد اقتصادی» را برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، امیر جلیلی‌نژاد، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در این مراسم که کنایه‌ای به فرار شهرام جزایری بود، طی سخنانی، اظهار کرد: در چند روز اخیر تنها سوالی که از ما می‌شود این است که چرا در این مراسم، طنز به کار رفته است. این جنبش سال‌ها است که در بحث مفاسد اقتصادی، مبارزاتی را انجام داده؛ اما آیا در این وضعیت جز مطلب طنز چیز دیگری می‌توان گفت؟ هنگامی که تمام قوا جمع می‌شوند و بعد از جلسات مختلف تصمیم‌ می‌گیرند یک مفسد اقتصادی را به جامعه معرفی کنند، بعد از نشان‌دادن سریال‌های متعدد از این مفسد اقتصادی آن را به جامعه معرفی می‌کنند و بعد حکم زندان و در آخر متوجه می‌شویم که وی فرار کرد است.