اگر به مصلحت عراق باشد در کنفرانس بغداد شرکت می‌کنیم

علی طجوزی- دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از ارائه پیشنهادهای جدیدی از سوی غرب به ایران خبر داد. علی لاریجانی، دیروز در کنفرانس خبری مشترک با عبدالکریم الغنذی از اعضای مجلس عراق در خصوص بحث‌های مطرح شده درباره طرح جدید غرب به ایران گفت: پیشنهادهایی که مطرح می‌شود هر چند جدید است، اما طرح نیست.

وی اضافه کرد: پیشنهادهای مدونی که به صورت طرح باشد، مطرح نیست ولی ایده‌هایی مطرح شده که در دست بررسی است.

دبیر شورای امنیت ملی با اشاره به اینکه این پیشنهادها با وزیر امور خارجه ایران در میان گذاشته شده است، افزود: در‌حال‌حاضر برخی ایده‌ها توانمندی جدید بودن را دارند.

لاریجانی همچنین در خصوص طرحی که پرودی نخست‌وزیر ایتالیا ارائه کرده است، گفت: جزئیات طرح هنوز مشخص نشده است.

وی افزود: این ایده باید پخته شود که به دلیل مشغله آقای پرودی در مسائل داخلی ایتالیا، باید برای جزئیات آن صبر کرد. وی همچنین درباه امکان صدور قعطنامه‌‌ای دیگر علیه ایران در شورای امنیت گفت: امکان عقلی صدور قطعنامه بعدی وجود دارد.

علی لاریجانی در این کنفرانس در خصوص احتمال حضور ایران در اجلاس عراق در حالی که آمریکا در آن شرکت می‌کند، گفت:‌ برای حل مساله عراق آنچه بتوانیم اگر به مصلحت باشد، انجام می‌دهیم.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران خصوص کیفیت برگزاری اجلاس عراق و اعضای شرکت کننده گفت: ایده‌ای مبنی بر این که کشورهای منطقه جلسه داشته باشند مطرح شده است و یک ایده دیگر مبنی بر این که کشورهای موثر در امنیت عراق هم در این اجلاس حضور داشته باشند نیز وجود دارد.

لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه با توجه به اینکه این اجلاس با حضور نمایندگان آمریکا و انگلیس و همسایگان عراق برگزار می‌شود، آیا فکر نمی‌کنید تجربه شرکت ایران در اجلاس بن در مورد افغانستان در نشست بغداد نیز تکرار شود و آمریکا با ایران همانند اجلاس بن برخورد کند، گفت: از ترس مرگ نباید خودکشی کرد. برای حل مساله عراق آنچه که بتوانیم انجام خواهیم داد و ما آنچه را که به مصلحت و نفع عراق باشد انجام می‌دهیم.