دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه ایران گفت: توقف غنی‌سازی اورانیوم درخواستی غیرمشروع، غیرحقوقی و مبتنی بر راهبرد‌های سیاسی غلط است و هرگز محقق نخواهد شد. منوچهر متکی، دیروز در حاشیه مراسم در همایش بین‌المللی تحولات آمریکای لاتین، نقش و جایگاه آن در آینده نظام بین‌الملل،‌ با اشاره به آمادگی ایران برای انجام مذاکره بدون پیش‌شرط تصریح کرد: ایران برای ابهام‌زدایی، رفع نگرانی و شفاف‌سازی هرچه بیشتر مبحث تضمین‌ها و مشارکت کشور‌های دیگر در حوزه هسته‌ای، آماده همکاری گسترده است.اما تنها چیزی که قابل پرداخت نیست، صرفنظر کردن از حق ایران در برخورداری از فناوری هسته‌ای است.متکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورت صدور قطعنامه دوم واکنش ایران چه خواهد بود؟ گفت: رفتار ما مانند زمان قبل از صدور قطعنامه ۱۷۳۷ است. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد: قطعنامه دومی تصویب نشود متکی در‌خصوص ارزیابی خود از جلسه دوشنبه شب ۱+‌۵ در لندن گفت: ما در بحث فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بسیار شفاف عمل می‌کنیم و برخی طرح‌هایی که ارائه می‌دهیم، هیچ تولید‌کننده سوخت هسته‌ای تا به حال ارائه نداده است.

وزیر امور خارجه در عین حال صدور قطعنامه شورای امنیت در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اقدامی سیاسی و غیرحقوقی دانست و افزود: صدور این قطعنامه در حالی است که در هیچ گزارشی از آقای البرادعی نیامده که ایران انحرافی در فعالیت هسته‌ای داشته است. آنها در نهایت این پرسش را مطرح کرده‌اند که احتمال دارد در آینده انحرافی در این فعالیت‌ها ایجاد شود، آیا این نگرانی برای فعالیت‌های دیگران نمی‌تواند، وجود داشته باشد.

نخستین همایش بین‌المللی در آمریکای لاتین، نقش و آینده آن در نظام بین‌الملل صبح دیروز با پیام کتبی رییس‌جمهور و سخنرانی متکی، وزیر امور خارجه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آغاز به کار کرد.