مریم عسگری- مواد شوینده جزو کالاهای پر‌مصرف در ماه‌های پایانی سال است. چرا که نظافت و خانه‌تکانی شب عید بدون استفاده از مواد شوینده غیرممکن است و هر سال با توجه به افزایش تقاضا برای این کالا شاهد افزایش قیمت مواد شوینده نیز هستیم.

امسال نیز به‌رغم توصیه‌های وزارت بازرگانی مبنی بر وجود مقادیر کافی مواد شوینده و عدم خریداری این کالا با قیمت بالاتر از قیمت اعلام شده رسمی، شاهد افزایش نرخ مواد شوینده توسط برخی از فروشندگان این کالا در سطح شهر هستیم.یکی از متصدیان فروش شرکت هنکل پاک‌وش می‌گوید: سال گذشته وزارت بازرگانی با افزایش قیمت مواد شوینده در ماه‌های پایانی سال موافقت کرد ولی امسال با افزایش میزان تولید کارخانه‌ها وزارت بازرگانی اجازه افزایش قیمت مواد شوینده را به کارخانه‌ها نداده است.
ولی شاهد هستیم فروشندگان در سطح شهر اقدام به افزایش 5 تا 10درصدی قیمت مواد شوینده کرده‌اند و مصرف‌کنندگان نیز ناچار هستند این کالاها را با قیمت گران خریداری کنند.
به گفته وی، سازمان بازرسی کل کشور اقدامی برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا توسط فروشندگان نکرده است و ما نیز نمی‌توانیم در این مورد شکایتی کنیم.
این در حالی است که برخی از فروشندگان معتقدند قیمت مواد شوینده طی یک ماه گذشته در حدود 5 تا 10درصد افزایش یافته است که این افزایش قیمت از طرف شرکت‌های تولیدکننده صورت گرفته است.
در مقابل گروه اندکی از فروشندگان با ابراز نارضایتی از ثبات قیمت مواد شوینده طی ماه‌های اخیر می‌گویند: «سازمان بازرسی با کنترل‌های خود اجازه افزایش نرخ این کالا را به فروشندگان نمی‌دهد در حالی‌که برخی افراد با ایجاد بازار سیاه اقدام به افزایش قیمت این کالا به صورت غیرقانونی می‌کنند. برخی افراد سودجو نیز با بسته‌بندی مواد شوینده ایرانی در جعبه‌های خارجی این مواد را با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسانند.
فروشندگان، پودر ماشین لباسشویی، پودر شست‌وشوی دستی، شامپو فرش و شیشه پاک‌کن را جزو پرفروش‌ترین اقلام شوینده طی یک ماه اخیر اعلام کردند و معتقدند در نیمه دوم اسفند‌ماه شاهد افزایش بیشتر تقاضا برای این مواد خواهیم بود.
به هر حال افزایش نرخ کالاهای پرمصرف قصه تکراری است که اکثر ما آن را بارها شنیده و با آن مواجه شده‌ایم.
یک روز با افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی مواجه شویم و روز دیگر شاهد افزایش نرخ لوازم خانگی و ... هستیم. این‌بار قرعه به نام مواد شوینده افتاده است که از قرار معلوم با توجه به سابقه این اتفاق در سال‌های گذشته مورد عجیبی نیست.