شهردار تهران با اشاره به این که باید در شهر به سمت ایجاد مدیریت واحد شهری حرکت کنیم، تاکید کرد: دولت مرکزی باید به سمتی حرکت کند که بخشی از اختیارات خودش را واگذار کند و این کار در برنامه سوم و چهارم پیش‌بینی شده است ولی عملا اتفاق نیفتاده است. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر قالیباف دیروز در حاشیه مراسم هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص ارزیابی شهرداری تهران از حمل و نقل عمومی گفت: وضعیت حمل و نقل عمومی در شهر متوسط رو به ضعیف است.

وی ادامه داد: البته برای توسعه مترو برنامه‌ریزی‌های کرده‌ایم که با افزایش واگن‌ها، طول زمان حرکت را کاهش دهیم و همچنین خطوط جدیدی را به مترو اضافه کنیم.

قالیباف با اشاره به ساماندهی اتوبوسرانی در کلان‌شهر تهران گفت: در حال حاضر طرح ساماندهی اتوبوسرانی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد و قدری در این بخش در زمان‌های گذشته غفلت شده است.

شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد و گسترش محدوده طرح ترافیک در تهران گفت: این روش‌ها در دنیا تجربه شده است ولی باید زمانی این حرکت‌های سلبی را انجام داد که در بخش‌های ایجابی همچون توسعه حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام دهیم که افراد بین گزینه خودروی شخصی و عمومی به سمت استفاده از خودروی عمومی بروند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بازگشت دوباره ساعت کاری بانک‌ها و اثرات این تغییر در میزان ترافیک گفت: در این زمینه کارشناسی نکرده‌ایم که برگشتن ساعت کاری بانک‌ها باعث افزایش ترافیک شده یا نه، اما مردم اعتقاد دارند که با بازگشت ساعت کاری بانک‌ها وضعیت ترافیک بهتر شده است.

شهردار تهران در خصوص سهمیه‌بندی بنزین و اثرات آن در تامین سوخت حمل و نقل عمومی گفت: هر تصمیمی که در زمینه سهمیه‌بندی بنزین گرفته شود، هیچ اتفاقی برای تامین سوخت حمل و نقل عمومی اتفاقی نخواهد افتاد و این طرح‌ها فقط برای خودروهای شخصی است.

وی ادامه داد: باید برای سوخت در کشور یک تصمیم جدی گرفته شود. قالیباف در خصوص مهم‌ترین چالش در حل بحران ترافیک در تهران گفت: نبود مدیریت واحد شهری یکی از معضلاتی است که نمی‌گذارد ترافیک در تهران برطرف شود.

به گفته قالیباف، طبق نظرسنجی که از شهروندان به عمل آمد ۴۵ درصد از مشکلات شهروندان مربوط به ترافیک بوده است.

شهردار تهران اضافه کرد: طرح‌های بسیاری در شهر مطرح شده ولی ضمانت اجرایی ندارد.