نگاه سوم - هفتاد و نهمین دوره از رقابت‌‌های اسکار بامداد روز گذشته با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. سالن کداک هالیوود یکی از باشکوه‌ترین روزهای خود را سپری می‌کرد و مجری برنامه الن دجنرس، کمدین سرشناس آمریکایی ، دومین زنی بود به تنهایی اجرای اسکار را بر‌عهده داشت.

مارتین اسکورسیزی پس از ناکامی‌های مکرر در دوره‌های پیشین در این دوره توانست جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «مردگان» از آن خود کند و جذاب‌ترین صحنه این دوره زمانی بود که این کارگردان صاحب نام اسکار خودرا از دست سه کارگردان سرشناس و هم‌نسل آمریکایی، جورج لوکاس، استیون اسپیلبرگ و فرانیس فورد کاپولا دریافت کرد. حضور این چهار نفر در کنار یکدیگر برای دوستداران سینما، یادآور سینمای متفاوت آمریکا در دهه هفتاد بود. فیلم «مردگان» برخلاف نظرسنجی‌ها توانست عنوان بهترین فیلم را کسب کند. در نظرسنجی‌ها فیلم «بابل» به کارگردانی گونزالس ایناریتو شانس اول اسکار بهترین فیلم بود.
نخستین اعطاکنندگان اسکار امسال نیکول کیدمن و دانیل کریگ بودند که برنده جایزه بهترین کارگردانی هنری را اعلام کردند. این جایزه به فیلم مکزیکی «هزار توی پن» رسید. دومین جایزه این مراسم، اسکار بهترین گریم بود که باز هم به «هزار توی پن» رسید که در مجموع در 6 رشته نامزد بود.
در بخش فیلمبرداری این فیلم توانست سومین اسکارش را نیز دریافت کند که این اسکار راگی یرموناوارو، از دستان گوئینت پالترو گرفت.
دو بازیگر خردسال هالیوود، ابیگل برسلین و جیدن کریستوفر در بخش بعدی به روی صحنه آمدند و بهترین انیمیشن کوتاه و بهترین فیلم کوتاه را معرفی کردند. در این بخش «شاعر دانمارکی» در بخش انیمیشن کوتاه و «داستان کرانه باختری»، به عنوان بهترین فیلم کوتاه معرفی شدند. فیلم «نامه‌هایی از ایووجیما» به کارگردانی کلینت ایستوود نیز دست خالی، سالن را ترک نکرد و توانست جایزه بهترین صداگذاری را دریافت کند. این فیلم که در دو بخش بهترین فیلم و کارگردانی نیز نامزد بود، نتوانست نظر مثبت منتقدان را کسب کند و بسیاری نامزد شدن این فیلم را در این دو رشته تعجب‌برانگیز خوندند.
«دختران رویایی» که با نامزد بودن در ۹ رشته صدرنشین بود نیز توانست اسکار بهترین ترکیب صدا را از آن خود کند. ریچل وایز که سال گذشته جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به‌دست آورده بود، جایزه بهترین نقش مکمل مرد را به آلن آرکین، بازیگر فیلم «میس سانشاین کوچک» اهدا کرد. جایمون هونزو، ادی مورفی، مارک والبرگ و جکی ارل‌ها از نامزدهای دیگر این بخش بودند.
انیمیشن «Flappy Feat» توانست بر رقبای خود از جمله «خودروها» چیره شود و عنوان بهترین انیمیشن را از آن خود کند. جورج کلونی، بازیگر و کارگردان که سال گذشته برای فیلم سیریانا برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد، نام برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن را اعلام کرد. جنیفر هادسن در اولین حضورش در سینما توانست برای حضور در فیلم «دختران رویایی» اسکار این بخش را از آن خود کند.فیلیپ سیمورهافمن که سال گذشته اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرده بود جایزه بهترین نقش اصلی زن را به «هلن میرن»، بازیگر نقش الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در «ملکه» اهدا کرد.هلن میرن نیز پیش از این برای بازی در این نقش جوایز معتبر بسیاری را کسب کرده بود و طبق نظرسنجی‌ها بخت نخست دریافت این جایزه محسوب می‌شد.
جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را نیز ریس وتیرپسون، برنده اسکار بهترین نقش زن سال گذشته اهدا کرد.
این اسکار به فارست ویتاکر بازیگر فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» که او نیز مانند هلن میرن بخت اصلی اسکار محسوب می‌شد، اهدا شد.جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به فیلمنامه «مردگان» رسید که تام هنکس و هلن میرن این جایزه را به ویلیام موناهان، نویسنده آن اعطا کردند.
فیلم «ماری آنتوانت» که فقط در بخش طراحی لباس نامزد بود، توانست بر رقبایی چون شیطان پرادا می‌پوشد و ملکه غلبه کند و اسکار این بخش را به‌دست آورد.
نام برنده بهترین جلوه های ویژه را رابرت داونی جونیور و نائومی واتس، بازیگران سینما اعلام کردند که این جایزه به فیلم دزدان «دریایی کارائیب: صندوقچه مرد مرده» اختصاص یافت.
کیت بلانشت استرالیایی و کلاین اوون انگلیسی، دو بازیگری بودند که فیلم «زندگی دیگران» از آلمان را به عنوان برنده اسکار بهترین فیلم زبان غیرانگلیسی اعلام کردند. این دومین بار در تاریخ اسکار است که جایزه این بخش از آن فیلمی آلمانی می‌شود. اوا گرین، بازیگر فرانسوی «کازینو رویال» و گائل گارسیا برنال، بازیگر مکزیکی فیلم «بابل» اعطاکنندگان جایزه فیلم مستند کوتاه بودند که برنده آن، مستند «خون محله یینگژو» بود.
«حقیقت تلخ»، ساخته ال گور، معاون رییس‌جمهور سابق آمریکا اسکار بهترین فیلم مستند بلند را بدست آورد. این فیلم درباره گرمایش زمین و خطراتی است که محیط‌زیست را تهدید می‌کند.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، اسکار افتخاری امسال را به انیو موریکونه، سازنده موسیقی فیلم‌هایی چون «خوب، بد زشت» و «سینما پارادیزو» تقدیم کرد.
این آهنگساز 78ساله ایتالیایی، جایزه‌اش را از کلینت ایستوود، بازیگر مجموعه فیلم‌های معروف به وسترن اسپاگتی که موسیقی آنها توسط موریکونه خلق شده، دریافت کرد.انیو موریکونه هنگام دریافت جایزه، جملاتی به ایتالیایی بیان کرد که توسط کلینت ایستوود به انگلیسی بازگو شد. در بخش بهترین موسیقی، فیلم «بابل» برنده شد. گوستا سانتائولا آهنگساز آرژانتینی این فیلم این جایزه را دریافت کرد. «بابل» با اینکه در هفت رشته نامزد بود اما فقط همین یک اسکار را به‌دست آورد.کرستن دانست و توبی مگوایر، بازیگران فیلم اسپایدرمن پس از خواندن نام نامزدهای بخش بهترین فیلمنامه ارژینال، نام مایکل آرنت فیلمنامه‌نویس «میس سانشاین کوچک» را به عنوان برنده این بخش اعلام کردند.
کوئین لطیفه و جان تراوالتا پس از اینکه ترانه‌های نامزد بخش بهترین ترانه توسط خوانندگان آن اجرا شد، نام ملیسا اتریج خواننده ترانه «باید از خواب برخیزم» از فیلم «حقیقت تلخ» را به عنوان برنده این بخش اعلام کردند.کیت وینسلت نام برنده اسکار بهترین تدوین را خواند. این جایزه را تلما اسکونمارکر، تدوینگر همیشگی مارتین اسکورسیزی برای فیلم «مردگان» دریافت کرد. این سومین اسکار این تدوینگر پر سابقه است که هر سه فیلم را اسکورسیزی ساخته است.
بدین‌ترتیب پرونده این دوره از اسکار نیز بسته شد. «کافه ترانزیت» ساخته کامبوزیا پرتوی از سینمای ایران برای این دوره معرفی شد که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی مورد تایید قرار نگرفت و پس از «رنگ خدا» ساخته مجید مجیدی که در سال 98 به رقابت اسکار راه یافت، سینمای ایران نتوانسته است حضوری در بزرگ‌ترین جشن سینما در جهان داشته باشد.