فرش‌هایی که روی پشت‌بام خشک نمی‌شوند

مینا صباغی - تا چند سال پیش که آپارتمان‌نشینی مانند سال‌های اخیر گسترش نیافته بوده مردم اغلب خود اقدام به شست‌وشوی فرش و موکت می‌کردند. البته در حال حاضر هم افرادی که در خانه‌های شخصی حیاط‌دار زندگی می‌کنند ترجیح می‌دهند که شست‌وشوی فرش توسط خودشان انجام شود اما طی چند سال اخیر شاهد استقبال بیشتر مردم از خدمات قالیشویی هستیم.

نکته قابل توجهی که در مورد قالیشویی‌ها مشاهده می‌شود، یکسان بودن میزان دستمزدها در نقاط مختلف شهر است در‌واقع آن دسته از قالیشویی‌ها که از خدمات مشابهی برخوردارند در هر نقطه از شهر که واقع باشند دستمزد یکسانی دریافت می‌کنند.

در سال جاری اکثر قالیشویی‌ها برای شست‌وشوی هر متر فرش ماشینی ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان و برای شستن هر متر فرش دستباف ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند.

به گفته یکی از متصدیان قالیشویی این قیمت‌ها برای فرش‌های دستباف اعلی و نفیس متری هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲هزار و ۵۰۰ تومان است.

بعضی قالیشویی‌ها علاوه بر شست‌وشوی فرش به ارائه خدمات دیگری همچون رفوگری‌فرش، شست‌وشوی موکت، شست‌وشوی مبل، رنگ‌زدایی و لکه‌گیری نیز می‌پردازند.

شرافتی یکی از متصدیان قالیشویی به قیمت شست‌وشوی موکت اشاره می‌کند و می‌گوید: «برای شست‌وشوی هر متر موکت مبلغی حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ تومان دریافت می‌شود. ضمن اینکه هزینه شست‌وشوی هر دست مبل نیز برحسب اینکه راحتی یا سلطنتی باشد مبلغی بین ۷هزار تا ۲۵هزار تومان است.»

به اعتقاد وی هزینه خدمات قالیشویی در نقاط مختلف شهر به یک اندازه است و اختلاف چندانی ندارند.

وی به افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی شست‌وشوی هر متر فرش ماشینی و دستباف طی یک ماه اخیر اشاره کرد و گفت: «قیمت شست‌وشوی فرش ماشینی و دستباف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ تومان افزایش یافته است».

رفوگری یکی دیگر از خدماتی است که در این مراکز انجام می‌شود که در واقع ترمیم بخش‌های از بین رفته فرش است.

برای رفوی فرش‌ها نیز براساس نوع فرش و میزان کاری که برای رفو و ترمیم انجام می‌شود قیمت‌ها تعیین می‌شود که برای فرش دستباف به طور میانگین ۵ تا ۱۵۰هزار تومان و برای فرش ماشینی نیز مبلغی حدود ۵ تا ۲۰هزار تومان تعیین شده است.

به گفته یکی از فعالان این حرفه، در اسفند ماه مدت زمانی که به عید برای شست‌وشوی فرش و مبل از سوی قالیشویی‌ها در نظر گرفته شده است حدود ۲ تا ۳ روز است که البته این زمان در سایر ماه‌‌ها به ۲۴ ساعت می‌رسد.

در میان مردمی که شست‌وشوی فرش خود را به عهده قالیشویی‌ها گذاشته‌اند مشاهده می‌شود که در بعضی موارد نارضایتی‌هایی نیز ایجاد می‌شود.

عده‌ای گله‌مندند که فرش آنها کهنه شده است و برخی می‌گویند که ریشه‌های فرش جدا شده است و بعضی نیز معتقدند که لکه‌ای بر فرش افزوده شده است.

در صورتی‌‌که افراد معترض برای احقاق حقوق خود از طریق اتحادیه قالیشویی اقدام کنند به راحتی قادرند غرامت خود را دریافت کنند. البته این در صورتی است که ضایعه ایجاد شده از سوی قالیشویی باشد که در صورت تشخیص کارشناس اتحادیه تمام و یا قسمتی از غرامت پرداخت می‌شود.

نکات قابل توجه

از جمله نکاتی که این روزها مشتریان قالیشویی باید به آن توجه داشته باشند اطمینان حاصل کردن از مراکز مختلف قالیشویی است.

چرا که با نزدیک شدن به ایام عید، این مراکز نیز گسترش می‌یابند که البته همه این مراکز مجاز نبوده و برای اطمینان بیشتر باید برای استعلام با ۱۱۸ و یا اتحادیه تماس گرفت و از ثبت این شرکت‌ها اطمینان حاصل کرد. چرا که بعضی از این شرکت‌های غیرمجاز به دنبال افزایش تقاضا در این ماه با تبلیغ و درج آگهی در نشریات مبنی بر اینکه هزینه کمتری بابت خدمات قالیشویی دریافت می‌کنند درصدد سرقت فرش‌ها بر‌می‌آیند.