کار را به کاردان بسپارید
مریم عسگری - با پایان یافتن فصل زمستان و نزدیک شدن به فصل بهار علاوه بر حال و هوای مردم، چهره شهر و حتی آگهی‌های تبلیغاتی نیز تغییر کرده است.

شهروندانی که به نیازمندی‌های روزنامه‌ها نظری می‌اندازند یا از معابر پرتردد شهر می‌گذرند حتما بارها با بروشورهای تبلیغاتی مربوط به نظافت منزل و محل کار مواجه شده‌اند.
بروشورهایی که با معرفی شرکت‌هایی با کادر ویژه نظافت منزل با قیمت‌های مختلف سعی در جذب هرچه بیشتر مشتری دارند.
این شرکت‌ها که در طول سال به نظافت مشاعات آپارتمان‌ها مانند راه پله، پارکینگ و ... می‌پردازند در اسفند‌ماه تاحدودی فعالیتشان تغییر می‌کند و بیشتر به نظافت واحدهای آپارتمانی و انجام اموری چون خانه‌تکانی می‌پردازند.
میزان دستمزدی که این شرکت‌ها در ازای انجام خدمات نظافتی دریافت می‌کنند بستگی شدیدی به شرایط مکانی و زمانی دارد. به عنوان مثال شرکت‌های نظافتی که در نقاط جنوبی شهر فعالیت می‌کنند برای ارائه خدمات مبلغی حدود 10 تا 12هزار تومان برای 8 ساعت کار مفید دریافت می‌کنند که این مبلغ در سایر ماه‌های سال، به غیر از اسفند‌ماه حدود 7 تا 10هزار تومان است.
این در حالی‌ است که شرکت‌هایی که در نقاط شمالی شهر به ارائه خدمات نظافتی مشغول هستند مبلغی حدود ۱۴ تا ۱۸هزار تومان برای ۸ ساعت کار مفید دریافت می‌کنند. که قسمتی از کل مبلغ به شرکت و مابقی به کارگران می‌رسد. البته دستمزد کارگران مرد با زن متفاوت است. به‌طوری‌که کارگران خانم برای انجام امور نظافتی مبلغی حدود ۳ تا ۵هزار تومان بیشتر از کارگران مرد دریافت می‌کنند.
احمد فلاحی، مدیر یک شرکت خدمات نظافتی در این زمینه می‌گوید: «هزینه ارائه خدمات نظافت منزل در اسفند‌ماه، نسبت به سایر ماه‌های سال در حدود 3 تا 6هزار تومان افزایش می‌یابد.»
وی علت این امر را افزایش حجم امور نظافتی منزل و همچنین افزایش تقاضای مردم برای به خدمت گرفتن کارگران نظافتی دانست.
فلاحی علت تفاوت بین میزان دستمزد کارگران زن و مرد را مربوط به وزارت کار می‌داند و می‌گوید: «وزارت کار طبق آیین‌نامه‌ای دستمزد کارگران زن را نسبت به کارگران مرد در حدود 3 تا 5هزار تومان افزایش داده است که علت این امر توان کمتر و دقت و وسواس بیشتر کارگران زن است.»
شاهنده، مدیر یکی دیگر از شرکت‌های ارائه‌‌دهنده خدمات نظافتی می‌گوید: خدماتی که شرکت‌ها ارائه می‌دهند شامل شست‌وشوی در و دیوار و پنجره‌ها، شست‌وشوی پرده و شست‌وشوی فرش و مبل و... با شامپو فرش،‌ نظافت راهرو، پارکینگ و... است.
به گفته وی، انجام امور نظافتی محل کار نیز معمولا به عهده کارگران مرد است که در زمان‌های 4 ساعته با مبلغ 7هزار تومان
انجام می‌شود.
هزینه ساعتی نظافت منزل نیز در ایام عید حدود ساعتی یک‌هزار و 500 تا 2هزار تومان است که معمولا شرکت‌ها در این ایام خدمات خود را به صورت ساعتی ارائه نمی‌کنند. چرا که بیشترین تقاضا در اسفندماه برای انجام امور خانه‌تکانی است و شرکت‌ها در این ایام خدمات خود را به صورت نوبتی و با وقت قبلی ارائه می‌دهند.
نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر است این است که گاهی اوقات مشاهده می‌شود به علت فشار کار زیاد روی کارگران نظافتی در این ماه کیفیت کار‌ آنها کاهش می‌یابد. لذا برخی از شرکت‌ها نیمی از مبلغ را قبل از اعزام کارگر و مابقی را پس از انجام کار و در صورت رضایت صاحبخانه دریافت می‌کنند.
به هر حال، اسفند برای همه مردم زمان خانه‌تکانی و امور نظافتی است و بسیارند افرادی که فرصت یا توان انجام این امور را ندارند.اینجا است که این شرکت‌ها به داد این افراد می‌رسند و مشکل آنها را حل می‌کنند.
توجه کنید!
هنگام انتخاب شرکت‌های ارائه دهنده خدمات نظافتی به نکات زیر توجه کنید:
۱ - به شرکت‌های معتبر مراجعه کنید. زیرا برخی افراد با اجاره یک واحد آپارتمانی بدون به ثبت رساندن شرکت و با استخدام چند کارگر روزمزد اقدام به ارائه خدمات نظافتی می‌کنند که گاه کیفیت کار کارگران در حد مطلوبی نیست.
2 - از کارگران حاضر در میادین شهر و یا افرادی که برای انجام امور نظافتی به درب منازل مراجعه می‌کنند استفاده نکنید. چرا که در مواردی مشاهده شده است برخی از این افراد به قصد سرقت وارد منزل می‌شوند.
۳ - در صورت امکان از کارگران روزمزد که به صورت انفرادی آگهی می‌دهند استفاده نکنید. زیرا این افراد به دلیل عدم آگاهی از آینده شغلی خود طی روزهای آتی، با کم‌کاری سعی در افزایش تعداد روزهای کار خود در یک آپارتمان می‌کنند تا دستمزد بیشتری دریافت کنند. در حالی‌که کارگران شرکت‌های خدماتی معتبر موظف هستند در طول ۸ساعت تمام امور نظافتی را انجام دهند.
4 - هنگام پرداخت مبلغ دستمزد، پول را به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت کرده و در قبال پرداخت مبلغ رسید دریافت کنید. از پرداخت وجه به کارگران خودداری کنید.