دنیا‌ی‌اقتصاد- در حالی که دوره تازه‌ای از تحریم‌ها و جبهه‌گیری علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پس از ارائه گزارش جدید آژانس انرژی اتمی شکل گرفته است، رییس کل این آژانس روز جمعه اعلام کرد: هرچند پیش از این اعلام کرده بودم، زمان برای هر دو طرف پایان یافته، اما باید بگویم هنوز امکان حل پرونده هسته‌ای ایران از طریق مذاکره و دیپلماسی وجود دارد. محمد البرادعی تاکید کرد: پنجره فرصت برای بازگشت ایران به میز مذاکرات همچنان باز است. وی گفت: همچنان تمایل دارم شاهد حل مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات باشم. رییس کل آژانس بار دیگر با اشاره به ایده‌اش مبنی بر تعلیق همزمان غنی‌سازی و تحریم از سوی ایران و جامعه بین‌المللی (تایم اوت) اضافه کرد: این ایده همچنان روی میز است و تا آنجا که اطلاع دارم هیچ‌یک از طرفین آن را رد نکرده است.البرادعی افزود: به احتمال جامعه بین‌المللی از طریق شورای امنیت بر این مساله که چطور می‌توانیم شرایط را برای مذاکرات مهیا کنیم، کار خواهند کرد. وی که پس از دیدار مجدد با دبیرکل سازمان ملل در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: معتقدم این راه‌حلی بلندمدت است و قطعا به کار ادامه می‌دهیم تا شاهد هرچه سریع‌تر و نزدیک‌تر رخ دادن آن باشیم.

پان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن درخواست از ایران برای تن دادن به درخواست شورای امنیت، افزود: ایران باید بکوشد اعتماد جامعه بین‌المللی نسبت به اهداف صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را جلب کند. در همین حال خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به حضور نیافتن در نشست روز دوشنبه ۱+۵ در لندن، افزود: اتحادیه اروپا باب گفت‌وگو با ایران را به منظور حل مساله هسته‌ای همچنان باز نگاه داشته است. سخنان بان‌کی‌مون و دیگر طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها اعلام کرده است که تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی‌اش ندارد و همچنین بارها اعلام کرده حاضر است برای برون‌رفت از بحران هسته‌ای بدون هیچ پیش‌شرطی و در هر زمینه که به حل این مساله کمک حاصل می‌شود، مذاکره کند اما تعلیق را به عنوان پیش‌شرط به هیچ‌وجه نخواهد پذیرفت خبرگزاری فرانسه دیروز در این رابطه گزارش داد: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ژاک شیراک رییس‌جمهوری فرانسه در دیدار غیررسمی‌شان از مقامات تهران خواستند فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کنند. مرکل در این زمینه گفت: گزارش جدید آژانس می‌گوید که ایران به الزامات پایبند نبوده است. صدراعظم آلمان افزود: ترجیح می‌دهیم مجبور نباشیم به شورای امنیت بازگردیم، بلکه ایران از این فرصت استفاده کند و در نهایت پیشنهادهای ۱+۵ را بپذیرد. شیراک، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز از ایران درخواست کرد که به تعهد بین‌المللی‌اش پایبند باشد.

رایس: در قبال ایران راه دیپلماسی در پیش گرفته‌ایم

وزیر امور خارجه آمریکا با ابراز امیدواری نسبت به این که روسیه از قطعنامه دوم شورای امنیت علیه ایران حمایت خواهد کرد، ادعا کرد واشنگتن در قبال ایران راه دیپلماسی در پیش گرفته است.

خانم کاندولیزا رایس با کم‌رنگ جلوه دادن اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران،‌ گفت: به روشنی اعلام کرده‌ایم در مسیر دیپلماسی گام نهاده‌ایم و اعتقاد داریم این راه تنها راه موفقیت خواهد بود در صورتی که جامعه بین‌المللی در رویارویی با ایران و پیامدهای بی‌اعتنایی مکرر آن به جامعه بین‌الملل متحد باشند. خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از سفر روز جمعه خانم رایس به اوتاوا خاطر نشان کرد که وی ابراز امیدواری کرده روسیه از دومین قطعنامه تحریم ایران حمایت کند.