استقبال از آثار هنرمندان هفت نگاه

نگاه سوم - مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ هنرهای تجسمی با حضور جمع کثیری از هنرمندان و حبیب‌ا... صادقی رییس موزه هنرهای معاصر و بعد از ظهر روز جمعه در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران در حالی برگزار شد که همزمان با برپایی نمایشگاه در روز افتتاحیه حدود ۱۷۰ اثر از نمایشگاه خریداری شد. در این مراسم لیلی گلستان به اهداف برپایی نمایشگاه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا گروه هفت نگاه بتواند آثار هنرمندان ایرانی را در نمایشگاه‌هایی در خارج از کشور به نمایش درآورد.ایران درودی هنرمند و نقاش پیشکسوت در هنر معاصر ایران در این مراسم نمایشگاه بزرگ هنرهای تجسمی با ارج نهادن به آثار هنرمندان حوزه تجسمی گفت: ای‌ کاش به جای جواهرات سلطنتی پشتوانه بانک‌های ما کار هنرمندانمان باشد.این هنرمند که برای اولین بار در چندین سال گذشته در جمع هنرمندان ایرانی سخنرانی می‌کرد ادامه داد: «بدانیم هنر معاصر ایرانی آینده دارد و اجتناب‌ناپذیر است که قیمت آثار هنرمندان ایرانی بالا رود.»او با اشاره به قیمت بالای آثار هنرمندان ایرانی در حراج کریستی دبی گفت:‌ «کار نقاشان ما همپایه نقاشان بزرگ دنیا در حراجی‌های مختلف به قیمت‌های سرسام‌آور به فروش خواهد رسید و به شما قول می‌دهم چندی نخواهد گذشت که خواهید دید ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد حتی گران‌تر از قیمت خانه‌های شما.»

درودی در پایان گفت: بهتر است نقاشان و گالری‌دارها با هم همکاری کنند چراکه یک دست صدا ندارد.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از نمایشگاه استقبال گسترده از این نمایشگاه را نشان دهنده ذوق هنردوستان ایرانی دانست و گفت: این استقبال چندان تصادفی نبوده و آن چنان که من خبردار شدم فروش بالایی نیز داشته که این قابل تقدیر است، تعداد آثار خریداری شده نشان از دقت برگزار کنندگان در برپایی نمایشگاه دارد.

وی با اشاره به پایداری بخش خصوصی در عرصه هنری گفت: خوشبختانه بخش خصوصی در برخی از حوزه‌ها قوام و دوام زیادی پیدا کرده که آن پشتوانه کارهای هنری است این موضوع از تعداد خریدها در این نمایشگاه مشخص است.وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختصاص نیافتن نیم درصد از بودجه عمرانی وزارتخانه‌ها برای خرید آثار هنری در بودجه سال ۱۳۸۵ گفت: این لایحه با همکاری هنرمندان و به دشواری انجام شد ما در دولت این کار را توضیح دادیم و این موضوع در مجلس مطرح شد بعد در شورای نگهبان و سپس به مجلس برگشت دوباره به صحن علنی مجلس و سپس به شورای تشخیص مصلحت رفت. ما و جامعه هنری این قانون را در سطوح مختلف پیگیری کردیم بنابراین باید تلاش کرد تا جایگاه این قانون حفظ شود چرا که آیین‌نامه آن تصویب و اجرا نیز شده است. برپایی این نمایشگاه نیز محصول آن قانون است و این فعالیت چنان پایه‌هایش استوار است که بدون آن قانون نیز ادامه خواهد یافت.

مراسم افتتاح با اهدا شاخه گل به مدیران گالری‌های شرکت کننده در نمایشگاه به پایان رسید.

عادل یونسی با شش اثر فروخته شده از نخستین ساعات آغاز فروش آثار هنری، در نگارخانه فرهنگسرای نیاوران، هم‌چنان در صدر حراج بزرگ سال است؛ مهدی سحابی و فلور فیاض‌بخش نیز با چهار اثر در رده‌های بعدی قرار دارند. گران‌ترین تابلویی که، لحظه تنظیم این خبر، در نمایشگاه بزرگ سال فروخته شده است، اثری از نصر‌ا... مسلمیان با قیمت ۹۰‌میلیون ریال است که طبق اعلام، توسط یک بانک خصوصی خریداری شده است.

این دستگاه اقتصادی تاکنون بیشترین خرید آثار هنری را برای تامین پشتوانه بانکی خود داشته است. حبیب‌ا... صادقی نیز در روز افتتاحیه یازده تابلو برای مرکز توسعه هنرهای تجسمی خرید که گران‌ترین آنها ۲میلیون و ۳۰۰هزار ریال قیمت داشت و متعلق به ابراهیم جعفری بود.